Optimalna potrošnja

User avatar
widanovic
Site Admin
Posts: 384
Joined: 27 Apr 2011 23:29

Optimalna potrošnja

Post by widanovic »

Pošto se sprema za put od nekih 3000km zanima me kada je optimalna potrošnja, pri kojem broju obrtaja, za motor 1,2 16V 84ks?
User avatar
021
Senior
Posts: 183
Joined: 09 Jun 2011 23:12
Location: Novi Sad

Re: Optimalna potrošnja

Post by 021 »

Optimalna, najekonomičnija potrošnja je za benzince uvek kod 2-2500 obrtaja.
Poseti Limundo, ima mnogo dobrih aukcija:
http://www.limundo.com/ref/SasaYU
miki62
Senior
Posts: 255
Joined: 19 Feb 2012 17:12

Re: Optimalna potrošnja

Post by miki62 »

021 wrote:Optimalna, najekonomičnija potrošnja je za benzince uvek kod 2-2500 obrtaja.
Da, ali na ravnom putu u idealnim uslovima (otvoren put i sl) i to u 5-tom ili 6-stom stepenu prenosa.
Medjutim u gradskim uslovima kreni-stani, stvar je malo drugacija, elem, prilikom starta vozila iz mesta, mnogi vozaci, radi ustede goriva prave gresku, i saltaju u visi stepen prenosa vec 1500-2000 o/min. (naravno, govorim o benzinskom motoru), nisu ni svesni koliko motor u takvom rezimu "guta" i sto je jos gore, rasipa goriva, pogotovo ako radi na znatno nizim obrtajima od onih na kojima postize max. snagu, to-jest maksimalni obrtni moment. Ovo isto vazi i za uspone.

Za svaki motor, u specifikaciji postoje podaci o maximalnom obrtnom momentu u Nm na o/min.

Ukratko, svi SUS motori, bilo da su benzinski ili dizel motori, najmanju specificnu potrosnju ostvaruju bas na obrtajima na kojima postizu maximalan obrtni moment, tada je iskoristivost motora a i goriva najveca, a rashodi minimalni.

Znaci, savet za stedljivu voznju ( u gradu i usponima) je, uvek saltajte na brojevima obrtaja na kojima motor postize najvecu snagu.

Iz tog razloga mislim da je pogresno generalno tvrditi da je optimalna potrosnja za benzinca ili za dizela, od-do o/min.
Sve zavisi od: snage motora, opterecenja, konstrukcije motora, mase vozila... i naravno od prenosnih odnosa menjaca.
User avatar
stefanudrea
Senior
Posts: 192
Joined: 07 Jul 2011 17:05

Re: Optimalna potrošnja

Post by stefanudrea »

motor treba da ide izmedju 2000 i 3000 i da smenis brzine u 3500 u motor 1.2
User avatar
widanovic
Site Admin
Posts: 384
Joined: 27 Apr 2011 23:29

Re: Optimalna potrošnja

Post by widanovic »

Miki super teks, samo imam jedno pitanje, kada recimo vozimo na autoputu, ravno, bez naglih ubrzavanja i kočenja, koji je onda optimalni broj obrtaja na pr. za Aveo 1.2 16V (mislim da imamo isti model).
Mada za gradsku vožnju je veoma lako poštovati tvoje preporuke i sam sam bio svedok da je veoma teško to raditi na otvorenom jer je Aveo na 2000-3000 obrtaja veoma spor i čini vam se da vreme stoji. :)
User avatar
021
Senior
Posts: 183
Joined: 09 Jun 2011 23:12
Location: Novi Sad

Re: Optimalna potrošnja

Post by 021 »

Da, standardna dilema.
Ako želiš da vodiš računa o potrošnji, osloni se na board computer. On će ti uvek reći koja je najekonomičnija potrošnja.
Meni je to otprilike na obrtajima koje sam naveo.
Poseti Limundo, ima mnogo dobrih aukcija:
http://www.limundo.com/ref/SasaYU
User avatar
stefanudrea
Senior
Posts: 192
Joined: 07 Jul 2011 17:05

Re: Optimalna potrošnja

Post by stefanudrea »

i ako nemas board komputer sta radis?
miki62
Senior
Posts: 255
Joined: 19 Feb 2012 17:12

Re: Optimalna potrošnja

Post by miki62 »

@widanovic,

tako je, imamo iste motore 8-) , ako govorimo o ovom motoru, stvari stoje ovako.

-DOHC-motor od 1208cm/3 16V snage 62Kw (84KS) pri 6000o/min.
-max.obrtni moment 114Nm na 3800 o/min. (sto znaci da spada u visokoturazne masine, vecina malolitraznih motora do 1400 kubika, svoj max moment postizu do 3000-3200 o/min.)
Slazem se sa @021, da bi minimalna potrosnja na ravnom trebala biti oko 2000 o/min.
Ali sporo idemo.... :lol: , salim se

Znamo da je (bar po knjizici) potrosnja u gradu oko 7.2 l/100km i da je na otvorenom oko 4.5 l/100km
Znaci kombinovani prosek je oko 5.5 do 6 l/100km , i znamo da je max. brzina 162 km/h

- Nigde nisam pronasao podatke o prenosnom odnosu menjaca za svih 5. stepena prenosa, ili jos bolje, brzine kretanja za svaki stepen pojedinacno, na 1000 obrtaja u minuti.
Ako neko ima-nadje te podatke, neka okaci.

Generalno sto se tice potrosnje,

-uvek pratiti unapred tok saobracaja
-sto manje ubrzavanja i kocenja a sto vise ujednacene voznje (konstantne brzine na auto-putu, garantuju manju potrosnju i zbog inercijalnih sila)
-izbegavati nagla ubrzanja (bezpotrebno ubrzavanje pa kocenje)
-prebacivati u visi stepen prenosa sto pre (znaci brzo do max, obrtnog momenta i saltaj)
-proveravati pritisak u gumama (ispumpana guma stvara veci otpor sa podlogom)
-ukloniti nepotreban teret iz i sa vozila (krovni nosaci znaju povecati potrosnju i 3-5 %, kada vam ne trebaju, skinite ih)
-ne zagrevati vozilo u mestu (zimi)

Ono što stoji je da motor baš "nije oduševljen" da duže vremena radi u graničnim oblastima radne krive, znači ko hoće da putuje većim brzinama u principu bi trebalo da bira jači motor.
User avatar
stefanudrea
Senior
Posts: 192
Joined: 07 Jul 2011 17:05

Re: Optimalna potrošnja

Post by stefanudrea »

tako je, u pravu si!
User avatar
021
Senior
Posts: 183
Joined: 09 Jun 2011 23:12
Location: Novi Sad

Re: Optimalna potrošnja

Post by 021 »

Preporuke sa sajta Auto-moto saveza Srbije (http://www.amss.org.rs/):

Deset saveta za ekološku vožnju

1.Kupujte ekološke automobile i njihove komponente

Kada kupujete automobil, uvek treba da imate u vidu njegove ekološke performanse.
Kupite vozilo koje odgovara vašim potrebama.
Automobil sa boljim ekološkim performansama će biti isplativiji za vožnju i održavanje.
FIA Fondacija i njen program EcoTest /www.ecotest.eu/ pomoći će vam da lakše razumete sistem ocenjivanja novih modela automobila putem zvezdica, u pogledu njihovih ekoloških performansi.

2.Planirajte vaše putovanje

Dobro isplanirano putovanje će vam omogućiti da stignete do svog odredišta na najbrži i najlakši način i tako sprečite nepotrebno emitovanje izduvnih gasova.
Imajte na umu da deset minuta nepotrebne vožnje u toku samo jednog sata putovanja dovodi do smanjenja efikasne upotrebe goriva za 14%.
Kod kraćih putovanja, potrudite se da koristite bicikl, javni prevoz ili da prošetate.
Ugradnjom sistema za globalno pozicioniranje (GPS) u vaše vozilo možete unapred da utvrdite najlakši put do krajnjeg odredišta.

3.Redovno proveravajte pritisak u pneumaticima

Propisan pritisak u pneumaticima smanjuje otpor kotrljanja i time povećava performanse pneumatika i samog vozila.
Vožnja sa pneumaticima čiji je vazdušni pritisak 50kPA (0.5kg/cm2) manji od propisanog, smanjuje efikasnost goriva za 2% u gradskim sredinama, odnosno za 4% u prigradskim sredinama.
Razmislite o ugradnji sistema za kontrolu pritiska u pneumaticima u vaše vozilo koji će vam omogućiti da znate kada treba da naduvate pneumatike.
Propisno naduvan pneumatik povećava stepen prianjanja za voznu površinu, pa je iz tog razloga ne samo ekološki, već i bezbedniji pneumatik.

4. Smanjite teret i izbegavajte ptrljažnik na krovu vozila

Dodatna težina povećava potrošnju goriva, kao i povećani otpor vazduha
Vožnja sa 100 kg nepotrebnog tereta u/na vozilu dovodi do značajnog smanjenja efikasnosti goriva, za oko 6%, u klasi srednjih automobila.
Proverite sadržaj vašeg ptrljažnika i odstranite sav nepotrebni prtljag ili veće predmete.
Iako moderni automobili poseduju određena aerodinamička svojstva, ipak nosač prtljaga na krovu takvog automobila može da poveća potrošnju goriva za 20%.

5. Ne zagrevajte motor pre nego što krenete

Moderna vozila više ne treba da se zagrevaju pre nego što krenu, osim u uslovima ekstremne hladnoće
Lagana vožnja će možda biti neophodna po pokretanju motora; ovaj stil vožnje takođe dovodi do povećanja efikasnosti goriva.
Kod modernih automobila koji imaju motor sa direktnim ubrizgavanjem goriva više nije potrebno pritiskati gas pri pokretanju motora. Ukoliko to činite, zbunićete sisteme koji se nalaze u vozilu i povećati potrošnju goriva.

6. Koristite klima-uređaj samo kada je to neophodno

Ne podešavajte klima-uređaj na suviše nisku temperaturu, jer on troši veliki deo snage vozila. Kada je spoljašnja temperatura 25°C, klima-uređaj smanjuje efikasnost goriva za 12%.
U toku vožnje gradom, kada je bezbedno, možete da otvorite prozor, pre nego da uključite klima-uređaj. Ipak, u toku vožnje pri većoj brzini, usled otpora vazduha, bolje je zatvoriti prozor i uključiti klima-uređaj.
Ostali uređaji u vozilu, kao što su zvučni sistemi i dr, takođe povećavaju potrošnju goriva.

7. Lagano ubrzavajte i održavajte konstantnu brzinu

Pri laganoj vožnji troši se manje goriva, ona je bezbednija i njome ćete vi i vaši saputnici udobnije doći do krajnjeg odredišta Krenite lagano (20km/h u prvih 5 sekundi, čime se postiže povećanje uštede goriva od 11%) i izbegavajte nagla i velika ubrzanja i usporenja u toku vožnje.
Izbegavajte isuviše malo rastojanje od vozila ispred vas jer to dovodi do nepotrebnog ubrzanja/usporenja, čime se povećava potrošnja goriva za 2% u gradskim sredinama, odnosno 6% u prigradskim sredinama. Koristite što viši stepen prenosa u bilo kojoj situaciji.

8. Kočite motorom

Korišćenjem svojstva motora da sam koči takođe se štedi gorivo. Kada shvatite da treba da usporite, otpuštanjem papučice za gas prekidate dovod goriva, čime se njegova efikasnost povećava za 2%.
Kočenje motorom takođe predstavlja dodatnu uštedu jer doprinosu smanjenju habanja kočionog sistema.

9. Ne ostavljajte motor da radi u praznom hodu

Gorivo se troši čak i kada motor radi u praznom hodu. Kada ostavite motor da radi u praznom hodu više od jednog minuta, potroši se više goriva nego što je potrebno da se motor ponovo pokrene.
U toku deset minuta rada motora u praznom hodu (u neutralnom položaju, sa ugašenim klima-uređajem) potroši se 130 cc goriva.

10. Smanjite emisiju ugljen-dioksida (CO2)

Emisija ugljen-dioksida (CO2) u saobraćaju i transportu je često neizbežna, ali ako vozite, ipak možete da date svoj doprinos smanjenju emisije ugljen-dioksida (CO2).

Svojim projektom na smanjenju emisije ugljen-dioksida, pokrenutim pre deset godina u Meksiku, Međunarodna automobilska federacija (FIA) predstavlja pionira na polju zaštite životne sredine i posebno smanjenja količine toksičnih i ostalih izduvnih gasova koji dovode do zagađenja životne sredine i efekta staklene bašte. AMSS, kao član Međunarodne automobilske federacije (FIA), preporučuje svim vozačime da primenjuju ove jednostavne savete i na taj način daju svoj doprinos zaštiti životne sredine.
Poseti Limundo, ima mnogo dobrih aukcija:
http://www.limundo.com/ref/SasaYU
Post Reply

Return to “Uradi sam”