Fluidi za Spark/Matiz

Stalker
Junior
Posts: 58
Joined: 26 Sep 2011 11:49

Fluidi za Spark/Matiz

Post by Stalker »

Nakon opširnih tekstova za Aveo (i nešto manje opširnog) za Cruze, ovaj namenjen Spark-u biće koncizan. Detalji ili nedoumice mogu se razjasniti čitanjem neka od dva pomenuta teksta.

1) MOTORNO ULJE, motori B10D1 i B12D1 (DOHC motori)
Potrebna količina: 3,75 litara (sa filterom), za oba motora.
Preporučena viskoznost: 0/5W-30, 5W-30/40, 10W-30/40
Minimalni zahtevani kvalitet: API SM, ACEA A3/B3.

Mogućnosti brenda su (naravno) neograničene. Najbitnije je ispunjenje zahteva, što za gore pomenute znači (prvenstveno) API SM (ACEA A3 ili A3/B3 (B4) se podrazumeva i za API SL).
Naravno 10W-40 ulja su po pravilu API SL ali je uzeto u obzir prilikom preporuka.

Za vozila sa manje od 100k km:
0W-40: Prvenstveno. Alternativno 5W-40. Za pretežno gradsku vožnju i 5W-30. Ipak, uopšte: po redosledu navođenja viskoznih kategorija. Ulja 5W-30 bi najbolje bilo da su po Dexos2 standardu. Ukoliko je udeo vožnje na dugim relacijama preko 80% pređenih km, od samog starta mogu da se koriste 10W-40 ulja. Prenstveno Shell Helix HX7 koje je API SM, ali i MB 229.3 ulja kao što je Motul 6100. Oba pomenuta su “trofrtaljno” sintetička i sam vrh ove kategorije.

Za vozila sa više od 100k km:
Za pretežno gradsku vožnju: 5W-40
Za mešovitu sa makar 40% dugih relacija (od pređenih km): 10W-40
Manje je bitno da 10W-40 ulja budu gore pomenuta ali svakako da takva imaju prednost.

1.1. Motorno ulje, 1.0 i 0.8 motori SOHC
Treba li posebno naglasiti da velike razlike nema? Ipak, preporuke su bitno drugačije, liberalnije po pitanju kvaliteta i rigidn(ij)e po pitanju viskoznosti.

Potrebna količina: 2,7 litara (sa filterom), 0.8 motor i 3,2 litara za 1.0 motor.
Preporučena viskoznost: 5W-30 (hladna klima), 10W-30 ili 15W-40 (topla klima).
Minimalni zahtevani kvalitet: API SL.

Šta reći? Alal vera majstori! Kapiram zašto je to tako dato ali ne mora baš tako i da bude.
Za vozila sa manje od 100k km:
5W-30. Naročito za pretežno gradsku vožnju. Za više vožnje van grada može i 5W-40.
Prvenstveno Dexos2 ulja u slučaju 5W-30 ali bilo koje sa API SL će biti više nego O.K.
Kod 5W-40 ulja prvenstveno API SM a SL kao sekundarni izbor.

Za vozila sa više od 100k km:
Za pretežno gradsku vožnju: 5W-30/40. API SL u oba slučaja (iako može i bolje).
Za mešovitu sa makar 40% dugih relacija (od pređenih km): 10W-40 ili 15W-40.

15W-40 je O.K. ukoliko se vozilo zimi intenzivnije koristi i/ili je vozilo garažirano.
Intenzivnije korišćenje zapravo smanjuje uticaj “hladnih startova” (koji su time više “mlaki”). Poznato je da su 15W ulja pogodna do -15cel. ali ni par jutara do -18 ili čak -20cel. neće posebno štetiti. Tih nekoliko hladnijih jutara koja se eventualno mogu očekivati nije od velikog značaja a kraćim radom motora u večernjim satima se 15W može napraviti jednako pogodnim kao 10W (uz garažu, makar i negrejanu).

U svim slučajevima NE koristiti ACEA A1/B1 ili A5/B5 ulja. Naročito obratite pažnju kod 5W-30.

Interval zamene:
15000km ili godinu dana za normalne uslove i 7500km ili 6 meseci za teške uslove rada. Fabrički.
Da malo izdetaljišem:
Sintetička ulja: 15000km, teški uslovi 10.000 km, “srednje teški” (recimo “samo” gradska vožnja) 12500km.
PS ulja (10W-40): 15000km, teški uslovi 7500km, “srednji” (više od 2/3 “grada”) 10.000km.
Mineralna ulja (15W-40): Normalni uslovi 10 do 12k km, “srednji” 7500km dok za “teške” i nisu baš najbolji izbor, ukoliko se ipak koriste menjajte na 5000km (pa vam se ne isplate toliko).

Eventualno: ukoliko koristite Dexos2 ulja (mada i uopšte sintetička), vozite uglavnom duge relacije i imate ugrađen TNG, onda možete ulje menjati i između 15 i 20k km. Ukoliko su ispunjena sva tri uslova, onda na 20 hiljada km. Više od ovoga nemojte iako je teorijski moguće. Duge relacije su poseban vid vangradske vožnje i kod teretnih vozila dobro definisan pojam (međunarodna špedicija). Ovde se podrazumevaju relacije duže od 200km.

2) ULJE ZA MANUELNI MENJAČ (svi modeli)
Potrebna količina: 2,1 litar.
Preporučena viskoznost: 75W-85 (zapravo 75W-85W)
Minimalni zahtevani kvalitet: nije naglašen.

Ako su vas jako uplašile reči “samo” 75W-85 onda vam ne gine:
- Da ulje menjate u servisu (kao ja tamo a ono međutim, ko zna imaju li ovu VG)
- Castrol, Fuchs i Selenia.
Kod ovog modela fabričko ulje u menjaču treba zameniti na prvom servisu (15000km). Posle toga se ulje menja na 30k km (ili dve godine). Ukoliko koristite neko od sintetičkih (Castrol, Fuchs, Selenia) 75W-85 ulja možete da produžite i do 45k km (ili tri godine).
Ako vas “samo” i nije toliko uplašilo (nije ni trebalo), odna:
75W-90, API GL-4/5 ili GL-4+
Sintetička menjajte (slobodno) na 60k km a PS na 30k km.
I (naravno) najbolja ulja bi trebalo da budu TDL sintetička (75W-90). Mogu se menjati i na 75k km/5god. mada je, svakako, bolje da se zadržite na 60k km/4god. (“dupli” preriod zamene).

3) RASHLADNA TEČNOST
Količina: 4,0/4,2 litara (50-50) za SOHC motore (0.8/1.0); 4,7 za DOHC motore.
Preporuka fabrike: svašta se tu kaže, počevši od pogrešnog “Rashladnog sredstva na bazi fosfata” kod SOHC motora (uputstvo iz 2006.) gde treba (verovatno) da stoji “bez fosfata”, do LL preporuke u uputstvu iz 2009. ali gde “sitnim slovima” kaže: Dexcool only!
E ovo se može uprostiti da prostije ne može da bude.
“Dex-cool”, Glysantin G34. Naravno ako možete (lako) naći.
Inače su “Al-Protect” rashladne tečnosti po VW “G12(+)” (774-D/F) više nego dobro rešenje.
Ima ih na svakom ćošku, cene povoljne, itd. Sa Dex-Cool na “G12” i obratno sistem ne mora da se ispira ali ukoliko ste imali (fabrički) antifriz druge boje (ni crvene ni narandžaste), obavezno isperite sistem.
Naravno i kada menjate istu vrstu RT to je preporučljivo.
RT LL tipa (G12) se menjaju na 240k km/5god. Jer može više? Pa recimo 240k km/6god.
Više nije dobro. A da može – može. Fill for life za RT je samo MIT ili rešenje za one kojima automobil ne traje više od 10 god.

4) OSTALI FLUIDI
Bar ovo nije teško.
Ulje za servo upravljač:
Stariji modeli (pre 2009./2010.):
(normalno, i hvala bogu) Dexron IID. Veoma dostupna i jeftina vrsta ulja. Ipak zbog male potrebne količine, nije toliko od značaja.
Noviji modeli: Dexron VI. Naravno ovo su najkvalitetniji ATF-i. Jedino što su 2-3 puta skuplji od prethodnih. Chevrolet kaže da mora (kod novijih) – pa nek bude. Ako ništa, duže traje. Inače može UVEK da zameni IID, čak i u smislu dolivanja.
Za kočioni sistem Ševi kaže DOT 3 ili DOT 4, što znači DOT 4, (Matiz i Spark prva generacija).
Kasnije navodi: OBAVEZAN I “SAMO” DOT 4. Ovo dalje znači, minimum četvorka ali da može i “Super Dot 4” i DOT 5.1 kao najbolje (makar i najskuplje) rešenje. Menjajte na DVE godine.
vlada_ivana
Junior
Posts: 15
Joined: 06 Jan 2012 10:07

Re: Fluidi za Spark/Matiz

Post by vlada_ivana »

Da li je pogodno ulje GM Dexos 2 5W30 za Sparka 0.8, jedan je 2006. godište i prešao 54.000 km, a drugi je 2008. godište ima ugrađen plin i prešao 63.000 km.
Po servisnoj knjižici, 5W30 bi trebalo da se koristi za područja sa hladnijom klimom?
Koja bi bila preporuka za ulje?
Stalker
Junior
Posts: 58
Joined: 26 Sep 2011 11:49

Re: Fluidi za Spark/Matiz

Post by Stalker »

Chevrolet je zaista u uputstvima iz 2006. i 2007. malo "filozofirao" na temu "hladnije" i "toplije" klime, dok neko iz tehničke službe nije zavrnuo rukave (2008.) i prepravio (za Američko tržište očigledno pravljenu) tabelu temperaturne pogodnosti raznih viskoznosti ulja za (inače isti) motor.
Dakle, zaboravite staru tabelu sa početka veka (i API SJ), to veze sa životom (više) nema (iako se oil finder-i ravnjaju po tome, što je više zbog pravnih nego tehničkih aspekata).

Za automobil iz 2006. koristite 5W-40 ili 10W-40 ulja sa API SM. Kod 10W-40 nema mnogo takvih ulja (Shell HX7) ali i bolja SL mogu da se koriste (Motul 6100) kao i bilo koje (makar SL) ali tek pod 3 (kao ekonomičan izbor).

Za Spark iz 2008. koristite 5W-40 ulja, skoro sva su API SM i skoro svako je dovoljno dobro.
Može se koristiti i 0W-40 (malo skuplja varijanta) i naravno 5W-30, naročito Dexos2, kod oba automobila (relativno novi motori sa malo km) ali mi se čini da od toga nema veće vajde.
Eventualno za pretežnu (>75%) vožnju po gradu može se kod oba (naročito novijem) koristiti Dexos2 pa i GM i time se nešto uštedeti goriva. Nemojte se bojati visokih temperatura jer baš 40cel. u hladu nije nešto što nam se dešava a i preko 35°C u hladu traje tek desetak do 15 dana.

Ako ćete u oba automobila isto ulje odaberite neko 5W-40 ulje jer je to najbolji kompromis koji možete da napravite.
Za pretežnu vožnju van grada koristite 10W-40 (u oba slučaja).
Mešovita vožnja je sve sa 30 do 70% km u gradu (ili toliko van njega).

Dexos2 je za automobile (motore) do 5-6god. starosti i do 75(100)k km PRE SVEGA ali ne i isključivo. Ipak, 5W-40 mi se čini (mnogo) boljim izborom a ni na 10W-40 za taj motor ne bih rekao da je (nešto) lošije od skupljeg Dexos2 ulja.
Ako biste da potrošite više novca na ulje (i ne žalite pare) uzmite u obzir i 0W-40 ulja (pa bilo koje) obzirom da oba automobila nemaju veliki broj pređenih km.

Kako bi rangirao viskozitete?
1) 5W-40
2) 10W-40
3) 0W-40
4) 5W-30 (osim par dana leti, preko +35°C, kada je na mestu 5, dakle poslednjem)
5) 15W-40 (a što da ne, jeftino a dobro, osim par dana zimi, ispod -15°C, kada je jedva upotrebljivo).

Kvalitet (naravno) API SN, SM pa SL (uvek uz ACEA A3),
vlada_ivana
Junior
Posts: 15
Joined: 06 Jan 2012 10:07

Re: Fluidi za Spark/Matiz

Post by vlada_ivana »

Definitivno, razlika od nekih 1000 RSD na 5 L ulja između 0W40 i 5W40 nije neki preveliki udar na budžet (5 L pokriva zamenu ulja u oba automobila).
Razmišljam od Petronas Syntium 7000 ulju koje je API SM i koje u AP Sportu košta oko 2800 dinara (za gore pomenutih 5L).
Mobil 1 new life 0W40 za duplo skuplje, a o Motul da se i ne priča.
Da li se uopšte isplati kupovina Petronas ulja?
Stalker
Junior
Posts: 58
Joined: 26 Sep 2011 11:49

Re: Fluidi za Spark/Matiz

Post by Stalker »

Petronas ulja vredi kupiti.
Da ne ulazim u detalje ali Motul i Mobil jednostavno moraju biti skuplji.
Motul X-max 0W-40 i nije baš dobar primer jer je specifično (namensko) ulje (a da košta, košta), ali je kod Mobil 1 mnogo jasnije:
Jednostavno ovo ulje ima mnogo više odobrenja (ispunjava više zahteve), npr. MB 229.5 umesto 229.1 i može da se koristi i do 30k km (ali samo kod automobila gde je to propisano) dok je Petronas za max. 15000km.
Ipak, kod Spark-a je sve to od manjeg značaja. Kako je strogo gledavši API SL min. traženog kvaliteta a API SM premija, onda je i Petronas 0W-40 više nego dobro ulja po više nego povoljnoj ceni.
Motul inače može biti i jeftiniji (recimo Specific CNG/LPG) ali je to (ipak) 5W-40 ulje.
0W-40 uz ACEA C3 je dobro za oba Spark-a.
Vredi probati.

Dakle, zavisno od toga koliko ste spremni da potrošite na ulje kupite ono koje je najisplatljivije.
Naravno bolje je kupiti 5W-40 višeg kvaliteta nego 0W-40 (o)srednjeg.
Petronas naravno nije osrednje ulje ali je kod 0W-40 najsumljivija (zapravo) SAMA CENA.
700din. za ulje koje je bar delimično PAO ... jednostavno zvuči ... nestvarno.

Petronas je jak brend i pravi kvalitetna ulja ali bih lakše dao preporuku da je 4lit. cca. 4000din. nego 3000din.
Kada kupujete 0W-40 kupite skupo, ako ćete štedeti kupite 5W-40 (opšte pravilo).

Ipak, vredi probati, naročito kod Spark-a.
vlada_ivana
Junior
Posts: 15
Joined: 06 Jan 2012 10:07

Re: Fluidi za Spark/Matiz

Post by vlada_ivana »

Koji Motulov antifriz uzeti?
Na Motulovoj web stranici stoji Inugel Expert, da li je moguće koristiti sem toga i neki drugi (Classic, Optimal,Optimal ultra) ?
Stalker
Junior
Posts: 58
Joined: 26 Sep 2011 11:49

Re: Fluidi za Spark/Matiz

Post by Stalker »

Pre svega koristite Inguel Optimal ili Optimal Ultra.
Optimal je baš optimalno rešenje (G12/G12+). Ultra (G12++) je kompatibilan unazad i kao takav još za nijansicu bolji ali potpuno nepotreban za vaš(e) automobil(e) te se time ne opterećujte.
Optimal je ujedno i DexCool (pošto praktično ispunjava i GM6277) ili makar Dex "kompatibilan" (jer pokriva i G12 i prethodno navedeni).
Nije ni bitno mogu li se koristiti Classic (verovatno) ili Expert (još verovatnije) jer je Optimal najbolje rešenje.
Isperite prethodnu Rashladnu Tečnost (u svakom slučaju).
Pozdrav!
directory
Početnik
Posts: 1
Joined: 14 Jan 2013 09:35

Re: Fluidi za Spark/Matiz

Post by directory »

I am finding it difficult to follow French, but I am using a 2009 model spark and I am finding it difficult to maintain my mileage. I am currently on 25000kms and my mileage is around 15. Is there any way to increase this? Thank you!
Stalker
Junior
Posts: 58
Joined: 26 Sep 2011 11:49

Re: Fluidi za Spark/Matiz

Post by Stalker »

I hope that you talk about fuel consumption and that you have 15km/l.
It is just fine for the city driving (like in user manual).
Problem is (probably) that your “mileage” is for mixed drive and it would be near 20km/l (5l/10km) and out of town even 25.
Fuel consumption depend mostly on drive stile. In the town you could not always drive economically but out of the town you can try. You can find lot of instruction for ecomonical drive on internet so please find some good source.
Keep in mind that Spark has max. torque on 4800 o/min. and max. power on 6400.
It is better, then, to change gears on more than 3000 1/min. (lets say 3500 or even 4000) when you are out of town (and when possible in the town). It is ‘cos, otherwise, you need to push the throttle pedal more (longer) to get speed you want. Keep the distance! Do not break to often … etc.
If you drive more then 110km/h it is (also) normal to get only 15km per liter.
Can the engine oil be usefull?
Only fractionally. Let say only few %. Eventually you can get 16 instead of 15.
Best you can do is to use 5W-30 with GM Dexos2 or API SM and ACEA A3 (A3/B4).
Regards!
walkerz
Junior
Posts: 12
Joined: 25 Oct 2012 10:40

Re: Fluidi za Spark/Matiz

Post by walkerz »

Da li u Spark 0.8 koji je presao 20.000 km mogu da sipam ovo ulje?

ELF EVOLUTION 900 SXR 5W40

ACEA 2007: A3/B4
API: SM/CF

Moze li da se sipa ova rashladna tecnost?

http://www.profaco.rs/proizvodi/rashlad ... supra.html

I tecnost za kocnice?

http://www.profaco.rs/proizvodi/specija ... dot-4.html

Hvala.
Post Reply

Return to “Spark”