Opis

Talladega_500
Početnik
Posts: 7
Joined: 15 Aug 2011 17:53

Opis

Post by Talladega_500 »

Nova je bila bitan model za Chevrolet u onoj meri u kojoj je moguće da cela kompanija zavisi od jednog modela. Tokom svoje dugogodišnje istorije Nova se menjala nekoliko puta, od ekonomičnog kompakta, preko muscle car pa čak i do domaćeg importa.

1962-1967
Iako Chevrolet nije počeo da radi na Novi sve do ranih 1960ih godina, može se reći da je istorija ovog automobila počela još tokom kasnih 1950ih godina. Tada Ameriku zahvata prva recesija od Drugog Svetskog Rata, a ukus kupaca se preko noći menja. AMC je bio prvi koji je predstavio kompakt 1958 godina kada je svetlost dana ugledao Rambler, a dve godine kasnije Big 3 (General Motors, Ford i Chryler) predstavljaju svoje prve kompakte, Chevrolet Corvair, Ford Falcon i Plymouth Valiant. Corvair je bio nešto posebno sa motorom pozadi i samo I4 motorima, ali nije opravdao visoka očekivanja. Iako je Chevrolet prodao preko 253,000 Corvaira 1960 godine i još preko 337,000 naredne godine, to je bio sam mal broj u poređenju sa Falconom koji se u istom periodu prodao u preko milion primeraka. Falcon je imao motor napred i dizajnerski jako ličio na veće Fordove i Chevrolet je uvideo da mora da počne da radi na novom kompaktu. Kao direktan odgovor na Falcon je nastao Chevy II, koji se pojavio u prodaji 1962 godine. Chevy II je dolazio sa dva motora kao opcijama, 153/2.5L I4 sa 90 ks i nešto većim 194cid/3.2l I6 sa 120 ks, a Nova je predstavljala sportsku verziju standardnim I6 motorom. Početna cena je iznosila samo $2,198, a prve godine je napravljeno preko 266,000 primeraka. Neki dileri su čak ubacivali i V8 motor sa preko 360 ks u Novu što je svakako zainteresovalo i sam Chevrolet koji je tražio automobil za drag trkanje. Visoka snaga i Novina niska težina od 1,140 kg se pokazali kao dobitna kombinacija. Za 1963 godinu i ponudi se našla i Nova SS (Super Sport), a kao što je poznato SS oznaku su imali samo najmoćniji Chevroleti iz tog perioda. Ovaj $161 paket opreme je dodavao kožna sedišta, veće felge i bolje opremljen enterijer, ali kupac Nove i dalje nije mogao da dobije V8 motor kao kod rivala Falcona. Nova po prvi put dobiva V8 motor 1964 godine, a u pitanju je bio 283cid/4.6L motor sa 195 ks, koji je ujedno bio $108 opcija. Ubrzanje do 100 km/h je iznosilo oko 11 sekundi, ali treba spomenuti da Nova nije izgubila udobnost, tišinu i stabilnost. Svega 10,576 Nova SS sa V8 motorom je proizvedeno 1964 godine. Za 1965 godinu Nova dobiva agresivniji dizajn, ali i izbor dva nova 327cid/5.4L V8 motora sa 250 ks i 300 ks. Sredinom godine snaga kod 283cid/4.6L motora je povećana na 220 ks što su bili fantastični brojevi za jedan kompakt. Sa početnom cenom od samo $2,433 prodato je 9,100 primeraka. Chevrolet je nastavio da povećava snagu i 1966 godine kupac je mogao dobiti Novu sa 327cid/5.4L motorom i čak 350 ks. Poslednja godina prve generacije je bila 1967, a pošto je prodaja po prvi put pala na ispod 100,000 godišnje Chevrolet je shvatio da Chevy II mora da krene sa promenama.

1968-1974
1968 Nova je i dalje bila opcija na Chevy II, ali su dimenzije povećane u svakom pogledu. Linije su bile duže, niže i šire, a po dimenzijama Chevy II je sada više ličio na midsize nego na kompakt. Nova SS je i dalje bila performance verzija i pružala 350cid/5.7L V8 motor sa 295 ks, ali i dugačku listu standarne opreme. Obična nova se mogla dobiti sa dugačkim izborom motora, počev od malenog 90 ks I4 p sve do 327cid/5.4L sa 275 ks. Međutim, zbog veće težine u poređenju sa prethodnikom Nova nije imala bolje performance. Za 1969 godinu Nova po prvi put postaje sopstveni model nakon što je Chevy II ugašen. Izbor motora se nije menjao, ali su poznati tuneri kao što su Baldwin i Yenko ponudili svoje verzije Nove. Ovi modeli su imali 396cid/6.5L motore ispod haube sa 375 ks što je davalo ubrzanje do 100 km/h za samo pet sekundi. I4 motor je izbačen iz upotrebe posle 1970 godine nakon što je model Vega popunio mesto Chevroleta u kompakt klasi. Zbog novih standarda o izduvnim gasovima kompanije su morale da smanjuju kompresiju na motorima što je ubijalo snagu. Do 1972 godine Nova SS se mogla dobiti samo sa 307cid/5.1L sa 130 ks i 350cid/5.7L sa 165 ks motorima. Snaga je nastavila da pada i narednih godina, ali je prodaja nastavila da skače i u poslednjoj 1974 godini druge generacije rekordnih 390,537 Nova su našle kupce.

1975-1979
1975 Nova nije bila nov model u onoj meri u kojoj je Chevrolet želeo da kupci misle, ali je ipak dobila značajne promene. Shvativši da je vreme performanca prošlo, Chevrolet je izbacio SS opciju krajem 1975 godine, a ponudio novu LN luksuznu verziju. Nova je takođe dobila na dimenzijama da bi se napravila veća razlika u poređenju sa kompaktom Vega što je svakako povećalo prostor enterijera. Izbor motora je ostao identičan kao u prošlosti, ali zbog novih standarda o izduvnim gasovima snaga ponovo pala. Da bi ostao konkurent Ford Granada i Mercury Monarch, Nova je za 1976 godina i luksuzniju Concours verziju koja se mogla dobiti kao coupe, hatchback i sedan i sa I6 105 ks ili V8 165 ks motorima. SS je ponovo postala opcija i dodavala je novi gril, Rally felgei bolju suspenziju. Prodaja je iznosila 334,728 primeraka, a zanimljivo je da je Los Angeles policija naručila veliki broj Nova za policijske svrhe. Nova treće generacije je opstala na tržištu bez većih promena sve do 1979 godine. Iste godine prodaja je pala na samo 97,721 primeraka, a Chevrolet je već spremao zamenu u vidu modela Citation. U čast 17-godišnje istorije Nova svi 1979 modeli su imali posebnu oznaku na grilu. Zanimljiv rumor je stigao iz Južne Amerike gde je Chevrolet, posle velikog uspeha na domaćem tržištu, odlučio da prodaje Nova. Međutim, posle nekoliko meseci jako mal broj je prodat, a rumor kaže da razlog leži u tome da reči “No Va“ na šanskom znači “ne ide“, što je bio dovoljno dobar razlog kupcima da ne kupe ovaj automobil. Ovaj rumor nikada nije potvrđen kao istinit.

1986-1988
Taman kada su kupci pomislili da je Nova završila svoju priču kada je Chevrolet u Junu 1985 godine predstavio 1986 Novu, ovaj put sa prednjom vučom i u klasi subkompakta. 1986 Nova je pravljena u New United Motor Manufacturing Inc (NUMMI), zajedničkoj saradnji General Motorsa i Toyote, a Nova je bila zasnovana na Toyoti Corolli sa nešto drugačijim dizajnom. Kupac je dobivao izbor sedana i hatchbacka samo sa 1.6L motorom koji je razvijao 74 ks. Početna cena je iznosila $7,435, što je bilo poprilično mnogo za Chevrolet standarde, a prve godine je prodato 167,749 primeraka. 1988 godina je bila poslednja godina za Novu, koja se sada mogla dobiti i sa 110 ks motorom, ali i visokom cenom od $11,395. Nova je nastavila da se proizvodi i posle 1988 godine, ali kao Geo Prism, koji je bio prvi direktan napad Chevroleta na popularne importe.

Izvor: www.oldtajmeri.rs

Return to “Nova”