Page 1 of 2

Punjenje guma azotom

Posted: 07 May 2011 00:02
by widanovic
Pumpanje guma azotom je relativno nova, ali vrlo popularna tema. Pokušaćemo da Vas upoznamo samo s najvažnijim od brojnih prednosti azota. Azot je inertan, suv i nezapaljiv gas. Auto gume su porozne i vremenom gube pritisak. Gume napumpane komprimovanim vazduhom izgube 0.1 bar ili više za manje od mesec dana. Azot, zahvaljujući molekulima koji su veći od molekula kiseonika, sporije ističe iz gume nego vazduh. Zato gume napumpane azotom izgube 0.1 bar za skoro pola godine.
Image
Ova osobina azota omogućuje duže održavanje propisnog pritiska u gumama. Nedovoljno napumpane gume su uzrok 90% oštećenja guma u vožnji što ponekad može biti vrlo opasno. Koristi koje se postižu održavanjem propisnog pritiska u gumama su sledeće:
  • Optimalna kontaktna površina gume s putem
    Manji otpor kotrljanja
    Manje i ravnomernije trošenje gazećeg sloja. Loše napumpane gume se brže troše po obodu, a prepumpane po centralnom delu gazećeg sloja.
    Bolja upravljivost, posebno pri skretanju na mokrim i zaleđenim putevima
    Ekonomična potrošnja goriva
Gume punjene azotom manje se zagrevaju nego gume napumpane komprimovanim vazduhom. Prednosti koje potiču od ove osobine azota su:
  • Produžen vek trajanja gazećeg sloja. Koliko će gume trajati zavisi i od temperature koja se postiže u vožnji. Ako se vozi brzinama koje su blizu ili su veće od brzinskih indeksa naznačenih na gumi ili je opterećenje vozila veće nego što to dozvoljavaju indeksi opterećenja.
    Smanjen rizik od pucanja gume pri velikim brzinama
Pritisak u gumama raste kada poraste temperatura. Koliko će pritisak porasti zavisi od brzine i opterećenja vozila. Kod trkačkih guma pritisak može porasti za 50% u odnosu na gume kada su hladne. Gume napumpane azotom imaju znatno manji porast pritiska sa temperaturom.Do korozije čeličnih felni, ventila i unutrašnje žičane strukture gume dolazi zbog prisustva vode i kiseonika u vazduhu. Korišćenjem azota sprečava se korozija zato što azot slabije oksidira.
Da rezimiramo, ako ne želite da redovno proveravate pritisak u gumama onda je pumpanje guma azotom dobar izbor. Propisan pritisak u gumama se održava duže vreme, vek trajanja gume je 25% duži, potrošnja goriva manja po nekim istraživanjima od 2 do 4%, upravljivost bolja, vožnja udobnija i bezbednija. Gume punjene azotom se manje zagrevaju i manji je rizik od eksplozije pri velikim brzinama. Prednosti su mnogobrojne. Cene pumpanja guma se kreću od 0 din tj. besplatnog promotivnog pumpanja, pa do 150 din po točku.

izvor: 4gume

Re: Punjenje guma azotom

Posted: 07 Jul 2011 19:16
by stefanudrea
tako je, dobar je specijalno za leto sad kad su +40 stepeni.guma nije vise topla ako imas azot!

Re: Punjenje guma azotom

Posted: 08 Apr 2012 22:11
by alexv011
Ja nisam primetio neku razliku osim da je pritisak postojan.
Ne menja se od promena zimske -letnje. Napumpate i ne mislite :D
Inace koristim ga vec 4-5 godina.

Re: Punjenje guma azotom

Posted: 20 Jun 2012 22:52
by indja
Gde je moguce napuniti pneumatike azotom?

Re: Punjenje guma azotom

Posted: 20 Jun 2012 23:18
by widanovic
U skoro svakom servisu. U kom si delu grada?

Re: Punjenje guma azotom

Posted: 22 Jun 2012 16:39
by indja
U Aranđelovcu.

Re: Punjenje guma azotom

Posted: 21 Aug 2012 13:36
by Ognjen
alexv011 wrote:Ja nisam primetio neku razliku osim da je pritisak postojan.
Ne menja se od promena zimske -letnje. Napumpate i ne mislite :D
Inace koristim ga vec 4-5 godina.
Potvrdjujem...
razlike u udobnosti i upravljivosti ni ja nisam primetio.

Re: Punjenje guma azotom

Posted: 28 Aug 2012 19:53
by Petar 65
:D Ćao društvance,

Pošto sam profesionalno vezan za vazduhoplovstvo, da vam potvrdim da upravo gume na avionima su punjene azotom, što vojni što putnički, jer je stabilan i manjak u pritisku je izuzetno mali, kao i zbog velikih temperatura guma i opterećenju.

Od mene toliko.

Pozz svima :D

Re: Punjenje guma azotom

Posted: 04 Sep 2012 08:04
by stefanudrea
ima vaznost ako su gume malo starije i dopunijem ga sa azotom?traje vise i vise su sigurne na dugom putevima?

Re: Punjenje guma azotom

Posted: 04 Sep 2012 20:18
by Stalker
Neću da kvarim zabavu, jer ovo spada više pod tako nešto.
Nije potpuni MIT ali veći deo navoda iz reklama nije tačan ili bar nije za uslove za prosečnog vozača.
To što avijacija ili F1 koristi azot ne znači da je to posebno bolje i za sve ostale.
Od svega je tačno (samo):
1) Da zaista pneumatik "drži" pritisak (ipak nije toliko od značaja i daleko od "reklamiranog" što je lako dokazati i brojkama ... ali neću o konkretnim, kao što rekoh, kvarilo bi zabavu).
2) Azot koji se koristi iz boca je suv (nije sam po sebi, a i vazduh može da se osuši pa je onda samo značajna prethodna prednost), bez vlage (ili mnogo manje od vazduha).

Ostale prednosti proističu iz prethodne dve ali SVE u meri da nije od većeg značaja.
Uostalom i svi (ozbiljni) proizvođači pneumatika kažu da za ovim nema preke potrebe, tj. da neće štetiti ali da su benefiti mali (do mere zanemarljivosti).

Manje grejanje pneumatika je čist, čistijati mit (na žalost ali tako je).

Dakle, pritisak pneumatika koji je češće u granicama propisanog sa azotom dovodi do dužeg trajanja pneumatika, to što je gas inertan, slaba je vajda jer pneumatik ima i spoljnu stranu.
Evetualno kod slučajeva da se ne prelazi veliki broj km možda (ali možda) bi isti mogao umesto 5 traja ti (npr.) 6 godina i to je to.

Ostalo je ili placebo ili merenje u nedovoljno kontrolisanim uslovima.

Naravno niska cena (cca. 1€ po pneumatiku) je taman vredna ređe provere, ALI vodite računa da ni sa azotom ne možete da ne proveravate pritisak celu godinu nego tek malo ređe (da vas ne obeshrabrim tačnom cifrom).