Svećice

User avatar
widanovic
Site Admin
Posts: 384
Joined: 27 Apr 2011 23:29

Svećice

Post by widanovic »

Svećice su jedna od značajnih komponenata motora, koje imaju zadatak da obezbede stvaranje varnice u cilindru.
Od nastanka, svećica je pretrpela razna poboljšanja, najviše primenom naprednih i pažljivo odabranih materijala. Njena namena i princip rada ostali su isti, ali su se uslovi rada značajno pooštrili. Svećice su konstrukciono prilagođene određenom motoru i njegovim radnim uslovima. One moraju pravovremeno stvoriti i do više hiljada jakih varnica u minuti, pritom pouzdano paleći smešu. Taj zadatak treba da ispunjavaju dugi niz kilometara, zatvarajući prostor sa agresivnom sredinom, gde temperatura može biti preko hiljadu stepeni, a pritisak premašiti 50 bara. Zbog raznolikosti konstrukcija benzinskih motora, kao i njihovih uslova i režima rada, razlikovaće se i toplotno opterećenje koje svećice trpe. Ali u svim motorima zahteva se isto: svećica ne sme preći temperaturu od oko 850 stepeni da ne bi došlo do samopaljenja smeše, ali opet mora biti dovoljno ugrejana da bi se na njenom vrhu sagoreo garež, za šta treba da ima temperaturu oko 450 – 500 stepeni. Idealno bi bilo kada bi motor stalno radio u istom režimu, što u vozilima nikako nije slučaj, pa odvođenje toplote sa svećice mora biti precizno usklađeno da bi se ona mogla prilagoditi svim pa i ekstremnim režimima rada motora.


Toplotni broj svećice je mera brzine odvođenja toplote sa vrha svećice i iskazana je brojem u oznaci tipa svećice. Takozvane tople svećice imaju niži toplotni broj, time manje odvođenje toplote sa vrha i namenjene su motorima kod kojih se mogu očekivati umerena toplotna opterećenja. Nasuprot njima, hladne svećice mogu brže da odvode toplotu i imaju viši toplotni broj, pa su prema tome namenjene ugradnji u toplotno opterećenije motore. Pod uslovom da motor nije prepravljan za trke ili nešto slično, u njemu trebaju da budu isključivo svećice koje su preporučene od strane proizvođača – nije bitna toliko marka svećice koliko ostale karakteristike. U oznaci tipa svećice kriju se podaci vezani za toplotni broj, prečnik i dužinu navoja, oblik elektroda i podaci o materijalima od kojih su sačinjene, kao i neke druge relevantne informacije. Radi tumačenja oznaka i izbora svećica koriste se katalozi i uporedne tabele različitih proizvođača, jer oznake svećica nisu unificirane.Viši toplotni broj od predviđenog (hladna svećica) neće imati kobne posledice po motor osim zaprljanja svećica. Ali, niži toplotni broj (pretopla svećica za taj motor i njegove uslove rada) može dovesti do teških oštećenja motora, kao što je progorevanje čela klipa usled abnormalnog sagorevanja!

Važno je znati da svećice ne proizvode toplinu kao što većina misli, nego je otklanjaju. Svećica radi kao prenosnik topline tako da odvodi neželjenu toplotnu energiju od komore za sagorevanje u sistem za hlađenje. Toplotna vrednost se definiše kao mogućnost svećice da rasprši toplinu.
Toplotna vrednost svećice nema nikakve veze sa voltažom koja prolazi kroz svećicu. Mera toplotne vrednosti se određuje sa nekoliko faktora: dužinom središnjeg keramičkog izolatora, mogučnošću upijanja i prenošenja topline i materijala od kojih je napravljena centralna elektroda.


Na intenzitet habanja bočne i centralne elektrode svećice utiču materijal od kojeg su načinjene, vrsta motora i radni uslovi. Prva faza habanja svećice je zaobljenje ivica elektroda, a zatim dolazi do povećavanja zazora. Zato sa pređenim kilometrima počinje da raste napon potreban za nastanak varnice, opterećujući elemente sistema za paljenje. Proizvođači svećica tvrdi da je normalno povećanje zazora zbog habanja od oko 0.10 do 0.15 mm na pređenih 10000 km.

Intervali zamene klasičnih svećica koji se preporučuju, u zavisnosti od vrste vozila su: Automobili 15.000 – 20.000 km gradski automobili 7.000 – 10.000 km Motocikli 3.000 – 5.000 km. Naravno, drugačiji oblici i materijali elektroda svećice čine da njihov vek bude duži, prema navodima proizvođača. U svakom slučaju, svećice se moraju zameniti pre nego što počne izostajanje paljenja u pojedinim cilindrima. To ne znači samo pad snage nego i povećanje potrošnje goriva. Korišćenje svećica do kraja njihovog radnog veka nije ekonomski opravdan jer nesagorelo gorivo i produkti nepotpunog sagorevanja mogu oštetiti katalizator, čija cena mnogostruko nadmašuje cenu jednog kompleta svećica.

Zazor svećice je najmanji razmak između bočne i centralne elektrode. Zazor se podešava pomeranjem bočne elektrode, ukoliko je to predviđeno. Manji ili veći zazor od potrebnog loše utiče na rad svećice, time i samog motora. Merenje zazora može se uraditi sa lisnatim merilom (špijunima). Veći zazor kod svećica koje imaju bočnu elektrodu iznad centralne, može se smanjiti laganim kuckanjem vrha svećice o čvrstu i čistu podlogu. Povećanje zazora je malo složenije i iziskuje primenu sile, ali tako da se nikakav alat ne odupire o keramički izolator niti centralnu elektrodu.

Za zamenu svećica nije potrebno biti visoko kvalifikovani mehaničar, ali kao i kod ostalih radova na motoru, moraju se poštovati potrebna pravila struke da bi se izbegle neželjene posledice po motor.

Ljudi često kupuju jeftine i neodgovarajuće svećice misleći da one obavljaju jednak posao kao i svaka druga svećica. Međutim ušteda se može jedino postići kupovinom kvalitetne svećice koja može da nadživi više zamena običnih, nekvalitetnih svećica i da pruži bolji rad motora, a samim tim i manju potrošnju i habanje motora.

NGK je vodeći svetski proizvođač svećica i snabdevač u prvoj ugradnji poznatih svetskih proizvođača automobila. NGK obezbeđuje komponente prema njihovim specifičnim zahtevima. Kao rezultat toga, je često konsultovan u početnim fazama procesa proizvodnje motora, tako da dizajneri i inžinjeri NGK rade uporedo sa razvojnim timovima proizvođača motora. Svaki proizvod proizveden od strane NGK je dizajniran prema najrigoroznijim standardima i pruža pouzdanost i postojane performanse pod svim uslovima. NGK tehnologija omogućava proizvodnju svećica za sve vrste automobilskih motora gde svaki tip udovoljava najzahtevnijim proizvođačkim specifikacijama. To, bez sumnje, čini NGK svećicom br. 1 u svetu.

Iridium je plemenit metal koji je 6 puta teže i 8 puta jači od platine, tačka topljena je 1.200 ° viša od platine, a takođe i bolje provodi struju. To omogućuje stvaranje najboljih elektroda centra svećice. Ranije je su svećice sa elektrodom od platine bile karakteristične po dugom radnom veku i po performansama, međutim sama platina više nije dovoljna. Iako bolji, Iridium nije savršen, vrlo je skup i na višim temperaturama oksidira, tako da čisti iridijum nije dobro rešenje. Međutim, kada je pomešan sa drugih plemenitim metalima, dobija se legura Iridiuma vrhunske čvrstoće i tvrdoće. Ovakvim materijalom se može dobiti mnogo tanja elektroda istih pa čak i boljih karakteristika. Svećice sa tanjom elektrodom će raditi bolje iz dva razloga. Prvo, manji centar elektrode zahteva manji napon za skok varnice. To znači manja mogućnost neuspele varnice koja može da se manifestuje posle više pređenih kilometara, čime se dobija više konjskih snaga. Drugi razlog je manji centar elektrode smanjuju gašenje. Gašenje je proces u kome se deo enegije varnice prenosi na elektrodu i time se smanjuje toplotna energija paljena koja je veoma bitna za što bolju eksploziju smeše.
Dok je kod običnih svećica prečnik elektrode 2,5-2mm kod Iridiumse je 0,7mm.
dejan
Početnik
Posts: 5
Joined: 13 Jun 2011 00:28

Re: Svećice

Post by dejan »

Poz druze koje ja svecice da stavim u svog avea? Odradio sam zamenu ulja i filtera ostale su mi jos samo svecice. Inace sam sam odradio drugi servis jer necu da idem u ovlasceni da me lupaju po usima :)
Post Reply

Return to “Uradi sam”