Page 1 of 1

Preporuke oko izbora fluida za Avea 2005.-...

Posted: 29 Sep 2011 20:22
by Stalker
Aveo 1,2 (2005-2008) SOHC 8v, 1150ccm, 53kW (72ks); 1,4 DOHC 16v, 69kW (94ks) i 1,6 16v.

Aveo je bez najnovijeg modela imao jednu zamenu motora u klasi 1200 kubika (sa 1150cm3 i 72ks na 1206cm3 i 84ks) te dve varijante motora od 1,4 litara, iste zapremine (1399ccm) ali različite snage.

Takođe je na evropskom tržištu postojala verzija od 1,6 litara ali nje nije bilo kod nas.
Kako god, preporuka za verziju 1,2 iz 2005. (53kW/72KS) je identična onoj za 1,6 litara. Važi i za motorno i za menjačko ulje. Naravno 1,6 DOHC (16v) motor zahteva veću količinu ulja (3,75litara nasuprot 3,2litara) ali menjač traži nešto manje (1,8l umesto 2,1l).

Razlika između 1,2 i 1,4 motora je osim u količinama nekih fluida i u tome da 1,2 ima fabričku preporuku za menjačko ulje za manuelni menjač 75W-85 dok 1,4 ima preporuku za viskoznu gradaciju 75W-90.

1) MOTORNO ULJE
Potrebna količina: 3,2 litara (sa filterom); 3,75 litara za 1,4 motor.
Preporučena viskoznost: 5W-30, alternativno 10W-30
Minimalni zahtevani kvalitet: API SL, ILSAC GF-III
Napomena: na drugom mestu se pominje da se trebaju koristiti ulja API SJ (ILSAC GF-III) što je očigledna omaška jer je ekvivalent ILSAC-ovom GF-III zapravo API SL.

Prosto k’o pasulj – prvo je što pomislite. Uz neizbežno – šta ovde ima da se razmišlja!
Problem je što je prililčno nedefinisano.
API SL je širok pojam, a da li ulje treba da je low ili high HTHS na osnovu prethodnog možete samo da nagađate.

Prvo i prvo: 10W-30 slobodno zaboravite, osim ako ne živite u Engleskoj. Iako je dozvoljen opseg temperatura od -20cel. do više od +30cel. Osim toga takva ulja je teško naći, a i ako nađete praktično niste ni birali.

Drugo i drugo: Low HTHS (ulja sa manje od 3,5mm2/s) nisu da se potpuno eleminišu ali ih treba brižljivo birati. Klasična ulja ovog tipa (na primer po Ford 913 A, B ili C standardu) su pogodna ali isključivo u prvih 50-60 hiljada km. Osim toga nisu preporučljiva (iako jesu upotrebljiva) za period jun-avgust, znači za preko 25 ili 30cel. u hladu. Naravno, ako bismo u detalje, mogli bi da ova ulja (ukoliko su API SL) da koristite i preko cele godine i do 100k km ali uz uslov da vozite umereno i ne prelazite 2/3 dozvoljenog broja obrtaja. Ušteda goriva od 0,5-1% nekome može da znači više (od trajanja motora), a nekome manje. Ipak kako nema vozila mlađeg od 3 godine, ovo nije baš aktuelna tema. Kako je ovo zaista za poseban tekst ne bih nastavljao. Naravno šire gledano reč je o ACEA A1/B1 uljima, a ne A5/B5 koja su zapravo jako pogodna za motore sa manje km.

Pređeni kilometri : manje od 120.000km
Režim vožnje Ekonomičan Normalan Sportski
Zadovoljavajuće API SM 0W-30 API SM 5W-30 ACEA C3 5W30
Dobro API SM 5W-30 A5/B5 5W30 GM LL-A-025 5W30
Vrlo dobro ACEA A5/B5 5W30 GM LL-A-025 5W30 API SM 0/5W-40
Odlično ACEA A5/B5 0W30 ACEA C3 5W30 ACEA C3 5W40

Pređeni kilometri : viša od 120.000km
Režim vožnje Ekonomičan Normalan Sportski
Zadovoljavajuće ACEA A5/B5 5W30 ACEA C3 5W30 GM LL-A-025 5W30
Dobro API SM 0W-40 GM LL-A-025 5W30 ACEA C3 5W40
Vrlo dobro ACEA C3 5W30 API SM 0/5W-40 API SM 0/5W-40
Odlično GM LL-A-025 5W30 API SL 10W-40* API SM 5W-50**
* Moguće je koristiti i 15W-40 ali samo do -15°C, API SL isključivo
** takođe i API SL 10W-50. Moguće je koristiti i 15W-50 ali samo do -15°C

Ekonomičan način vožnje: podrazumeva vožnju orijentisanu pre svega na uštedu goriva. Laganu nogu na gasu, menjanje prenosnih odnosa na 3000-3500 obrtaja i vožnju na 2000 do 2500 ili na autoputu nešto više uz brzine koje se uklapaju u ograničenje. Izbor ulja doprinosi daljoj smanjenoj potrošnji ali je od manjeg značaja od samog stila vožnje koji sam po sebi može da uštedi i svih 10%. Radi se pre svega o tome da ovaj način vožnje omogućava nešto manje viskozna ulja jer ne traži ekstremnu zaštitu motora (i menjača).
5W-30 umesto 5W-40 može da uštedi do 1% goriva. Low HTHS 5W-30 daljih 0,5%. 0W-30 u odnosu na 10W-40 može da uštedi i 2% a u gradskoj vožnji i više, eventualno i 5% zimi ili 3-4% u proseku. Ipak, treba biti svestan da korićenje ovih ulja donekle ograničava mogućnost vožnje u visokim obrtajima i velikim naporima motora ili bolje rečeno smanjuje zaštitu motora pri ekstremnim uslovima pa i njegovo opšte trajanje u izvesnoj meri (možda par desetina hiljada km za životni ciklus motora).
75W-80 u odnosu na 75W-90 (u slučaju da se radi o istom tipu ulja) menjačko ulje može smanjiti potrošnju goriva oko 1%. Ukoliko se korise PS ili mineralna ulja manje viskoznosti u odnosu na sintetička veće ušteda je manja i eventualno je oko 0,5%.

Normalni način vožnje: je uobičajeni, prosečni stil vožnje. Jako izbalansiran. Podrazumeva umerenu ali i povremeno oštru vožnju. Pri njoj je potrošnja goriva niska ali nekih 0,5-1 litra veća od maksimalno niske koja se može postići. Obično vodi ka maksimalnom trajanju motora. Otprilike podrazumeva promenu prenosnih odnosa na oko 4000 obrtaja (u gradu 3500), vožnju na 3000-4000 ili na autoputu i nešto više a u gradu nešto manje. Povremeni zalazak u više obrtaje (5000) pa čak i na granicu crvenog polja. Odlučno preticanje uz smanjenje stepena prenosa, na regionalnim putevima, je takođe tipično za ovaj stil vožnje.

Sportski način vožnje: podrazumeva jako oštru vožnju, menjanje prenosa pri visokim obrtajima i čestu vožnju pri 4000 ili više obrtaja motora. Forsiranje brdskih deonica i uopšte nagla ubrzanja, kočenja i sve što ide uz to. Kako je retko od normalnih korisnika pravi trkač, uzmite da imate “sportski” način vožnje čak iako ovo radite tek povremeno. Preporuke za ovaj stil stoje čak iako u ovom režimu prelazite mali procenat od ukupno pređenih km (10-20%).
Čak iako ne vozite ovako oštro ili izuzetno retko a samo želite da maksimalno zaštitite motor uzmite preporuke iz ovog dela tabele.

Mogućnosti brenda su (naravno) neograničene. Najbitnije je ispunjenje zahteva.
Praktično je važno da proizvođač bude renomiran (vidite o tome na blogu, praktično svi navedeni).
Kod oštrijeg režima vožnje (sport) možda je malo važnije birati „jače“ (i na žalost skuplje) brendove.

Primeri (preporuke):

0W-40: Castrol EDGE Sport, Mobil 1 (New Life), Motul X-Max.

5W-40: Motul X-cess, Valvoline SynPower, Shell Helix Ultra, Optima Magnum, Fuchs Titan SuperSyn, Prista Ultra, Total Quarz 9000 ...

5W-40 ACEA C3: Motul X-Clean, Kroon Specialsynth MSP 5W-40, Prista Ultra Plus, MOL Dynamic Prima 5W-40, Sunoco Synturo Xenon, Texaco Havoline Ultra S.

5W-30 ACEA C3: Mobil 1 ESP, Fuchs Titan GT1 Pro Flex, Motul X-Clean, Castrol EDGE, Sunoco Synturo Mistral, Eneos Premium Hyper, Prista Ultra Plus, Nisotec Autoline Sint, OMV Bixxol Special C3, Total Quartz INEO MC3 ...

5W-30 GM LL-A-025: Motul Specific LL A/B-025, NIS Autoline GM, OMV Bixxol special G, INA Move …

5W-30 A5/B5: Mobil 1 ESP, Motul Eco-nergy, ELF Evolution SXR

0W-30 A5/B5: Motul Eco-nergy, Mobil 1 Fuel Economy 0W-30
Obe kategorije A5/B5 ulja treba primenjivati oprezno imajući u vidu da su low SAPS. Ona zaista (naročito 0W) mogu da uštede najviše goriva, naročito pri hladnom vremenu ali nisu za teške uslove vožnje. Ipak svojim visokim kvalitetom i sintetičkom osnovom pružaju više nego dovoljnu zaštitu pri umerenom (normalnom) režimu vožnje kod novijih automobila (motora).

5W-50: Mobil 1 Peak Life, Repsol Carrera

10W-40: Motul 6100, INA Delta Sint, MOL Dynamic Max, OMV Bixxol Extra, Shell Helix HX7

Moram da naglasim da je jako teško dati uopštenu preporuku takve širine kakva je data u tabeli. Ponavljam da svako ulje sa potrebnim specifikacijama a renomiranog proizvođača mora biti dovoljno dobro. Primeri su dati tako da se obuhvati veći broj proizvođača i ne favorizuje manja grupa njih. Motul se ističe u skoro svim kategorijama, tako da po pitanju kvaliteta biva uvek u vrhu. Ipak, cena nije niska pa iako uglavnom zaslužena može biti visoka za neke korisnike. Mobil i Castrol jesu jaki i slični prethodnom ali nisu dobili preporuku u svim kategorijama (a morate se čuvati i falsifikata te pazite gde kupujete). Neka ulja visokog kvaliteta (Kroon ili Sunoco) nije baš lako naći mada uz internet ni to nije preterano teško. Fuchs su ulja koja se ističu visokim kvalitetom uz umerenu cenu. Prista ima verovatno najbolji odnos kvaliteta i cene a i NIS nije daleko od toga. OMV, MOL ili Optima se ističu time da se lakše mogu naći originali pri čemu je kvalitet solidan, mada cene nisu niske mada su u nekim kategorijama imaju jako prihvatljivu cenu. Neki proizvođači su pomenuti tek u pojedinim kategorijama ali su O.K. i u drugim mada to nije naglašeno. Mobil i Castrol kao opšti favoriti i najpoznatije marke su tu izuzetak jer su malo “prosejani” po tom pitanju.
Preporuke su date otprilike po redosledu navođenja. Shvatite prethodno više kao vodič i pregled nego kao apsolutnu referentnu listu. U nekim sam kategorijama namerno suzio izbor na najbolje (za konkretan automobil). Neki proizvođači nisu dati iako bi mogli da se nađu na listi, kao G-energy ili domaći FAM.
FAM je trenutno u fazi konsolidacije te bi od proleća opet mogao da bude jako dobar izbor. G-energy je jednostavno nov brend koji sigurno ima kvalitet (cenu očigledno) premium kategorije ali još nema dovoljno iskustva sa njim da bi dobijao jake preporuke. Proizvođač (distributer) je možda i dobro postavio cenu (direktno ciljajući na vrhunski kvalitet) ali je morao da makar posle toga napravi veću promotivnu akciju uz snižene cene da napravi “kritičnu masu” za tako nešto.
Shell ulja nema u većem broju ne zato što nema originala kod nas (naprotiv) već što za većinu kategorija nedostaju modernija ulja viših kategorija. Liqui Moly sigurno ima preporuku po svim kategorijama uz naglasak da se kupuje samo u MP direktnog uvoznika. GM ulja možete koristiti mada lično nisam oduševljen konceptom. Prave ih razne kompanije. Nije problem sa Mobil-ovim (u UK) ili Total-ovim (Zapadna Evropa) GM uljima, ali je pitanje ko ih pravi za naše tržište. Lično mi podatak nije poznat a izvući ga je teže nego (gedžovanskom) privatniku pare.
Ulje menjajte na 15000km ili godinu dana, kaže proizvođač. Lepo ali kao da je rekao „zemlja je okrugla“.
Ovo je zapravo preporuka za prosečnog vozača koji van grada pređe 1/3 do 2/3 km. Ukoliko više vozite po gradu smanjite preporuku na 10 do 12 hiljada km. Kombinovani teški uslovi vožnje (vuča prikolice, vožnja na velikim nadmorskim visinama, uopšte vožnja po planinskim terenima, prašnjavi putevi, loš benzin (NIS-ov BMB 95), itd.) smanjuju preporuku na samo 7500km.
Sa druge strane uz evropremium benzin ili uvozne benzine a sa ¾ pređenih km van grada možete i nešto produžiti interval zamene (recimo 2 do 3 hiljade km). Malo šira standardna preporuka se znači može razvući na 12500 – 17500km.
Korišćenje TNG-a može produžiti interval zamena za 20%, kao i u slučaju da koristite ulja API SM umesto SL. Zbirno dejstvo ova dva faktora suštinski je sinergetsko ali rezultanta nije veći procenat nego zaprvo manji, znači otprilike za 1/3 može da produži interval zamene ulja. To znači sa 15 na 20 hiljada km. I naravno ne preko 20 hiljada čak iako ste bez oba dogurali do (inače maksimalnih) 18.000km. Teorijski bi ulje moglo da se menja i na 50% više (pa do 22500km) ali to svakako nije preporuka.
Uostalom mnogo je bolje ulje promeniti malo ranije i na cca. 80% maksimalnog intervala nego ići na graničnu vrednost. Naravno treba razborito doneti odluku. Ako na primer godišnje prelazite 35000km i mnogo više vozite van grada (skoro da je uslovljeno) logično je da je moguće da menjate ulje dva puta godišnje iako ste nešto prekoračili interval zamene. Naravno da je u prethodnom primeru ne samo moguće nego je i preporučljivo da se ulje promeni i tri puta u toku godine (na oko 12000km). Za šta će se svako individualno odlučiti na njemu je. Sigurno je za motor bolje ukoliko ulje menjate na malo manje nego na malo više no takođe je i činjenica da 15000km nije produžen interval zamene i da se uz primenu sintetičkih ulja višeg kvaliteta od propisanog može donekle produžiti, iako nije opšta preporuka da se sintetičkim uljima prekoračuje servisni interval.

2) ULJE ZA MANUELNI MENJAČ[/b]
Potrebna količina: 2,1 litar za 1,2 motor i 1,8 litara za 1,4 motor.
Preporučena viskoznost: 75W-85 (zapravo 75W-85W) za 1,2 motor; 75W-90 za 1,4.
Minimalni zahtevani kvalitet: nije naglašen

„Još prostije“? Jeste, ali ... Ovde se Chevrolet očigledno „pravio pametan“ te sa viskoznom gradacijom suzio izbor (i uputio na zvaničan servis). Uopšte nema mnogo ulja ove viskoznosti i postoji svega tri proizvođača u Evropi koji se mogu pohvaliti da to ulje imaju (na sreću sva su prisutna kod nas):
Castrol, Fuchs i Selenia.
Kod ovog modela fabričko ulje u menjaču treba zameniti na prvom servisu (15000km). Posle toga zamena se preporučuje na svakih 30 hiljada km ili dve godine (?!). Ove preporuke nema u uputstvima iz 2006. i 2007. ali je ima u tabeli 7-4 u uputstvu iz 2009.
U menjač sipati ulje API GL-4/5 (ili GL-4 Plus). Zadovoljavaju i polu-sintetička ali njih trebate menjati na svakih 30-45k km/2-3godine (kao i sintetička 75W-80 ukoliko se za to odlučite), dok sintetička menjajte na 45-60k km/3-4godine pa čak i 75k km/5godina (75W-90). Ovo praktično znači da bi do 105.000km trebali ulje u menjaču zameniti 4 puta ili makar tri puta (na prvom servisu i još dva puta uključivši zamenu na 105 hiljada km). Tri puta možete menjati i po shemi (zavisno i od izabranog ulja): 15k – 45k -105k km ili 15-60-105k km kao i 15-90k km ili čak 15k-105k kmšto podrazumeva primenu sintetičkih 75W-90 ulja koja se zavisno od stila vožnje (sport/normal/eco) trebaju menjati na: 60 ,75 ili 90k km respektivno.

Preporuka:

Kilometraža: manja od 105.000km (65,000 miles)
Režim vožnje Ekonomičan Normalan Sportski
Viskoznost 75W-80 75W-85 75W-90
Tip ulja Sintetičko PS ili FS Sintetičko
PS – polu sintetičko ulje, FS – Full sintetičko ulje


Kilometraža: veća od 105.000km (65,000 miles)
Režim vožnje Ekonomičan Normalan Sportski
Viskoznost 75W-85 75W-85/90 75W-90
Tip ulja PS ili FS PS ili FS Sintetičko
PS – polu sintetičko ulje, FS – Full sintetičko ulje

75W-80 sintetička ulja: Statoil Gearway PS 45, Fuchs Titan Sintofluid i Kroon SP 1051.

75W-85 ulja: Castrol, Fuchs i Selenia. Imaju samo po jedno pa ne možete pogrešiti.

75W-90 PS ulja: Statoil Gearway PS 45, Kroon SynGear i MotylGear.

75W-90 sintetička ulja: Kroon SP 1011, MotylGear 300, Castrol Syntrax Universal, Liqui Moly High-Performance Gear Oil GL 4+, Valvoline TDL, OMV Unigear S, Mobil 1 SHC, Total TDL, NIS TDL, itd.

Za model 1,4 16v bi trebalo ići isključivo na 75W-90 PS ili (naročito) Full sintetička ulja. Nije predviđena zamena ulja u menjaču, bar prvih 120 hiljada km. Možda bi se iz ovoga moglo zaključiti da se ono menja na 200k km/10godina. Fabričko sigurno ne ranije a posle na toliko ili na nešto manje (160k km/8godina).

Ovo je i jedina razlika u fabričkim preporukama između ova dva modela!

Iz samih uputstava nije jasno da li je to zbog većih konstrukcionih razloga ili možda (makar manjim delom) zbog ulja manje viskoznosti i/ili kvaliteta. Ovo još više potencira upotrebu sintetičkih 75W-90 ulja i ranije nego što je prikazano u tabeli u tekstu, makar imali i 0,5% veću potrošnju goriva!

3) RASHLADNA TEČNOST
Količina: 4,2 litara (50-50) za 1,2 motor i 6,0 litara za 1,4 motor.
Preporuka fabrike: „Rashladno sredstvo na bazi silikata/Dex-Cool rashladno sredstvo“
Ovo je sam vrh „vickastosti“ Chevrolet-a. Ako su sve počeli sa motornim uljem, skuvali i začinili menjačkim onda je ovo prava zaprška. Niti više uopštenosti niti više žargona u jednoj rečenici!
Zapravo je jako dvosmisleno. Na bazi silikata i Dex-Cool ili možda Dex-cool na bazi silikata? DEX Cool bi trebao da bude Glysantin G34 pa i nije silikatni (toliko o fabričkim preporukama) a G 05 zapravo jeste HOAT i na bazi silikata ali nije Dex-cool.
Zapravo skoro da ništa nisu rekli a Dex-cool je zaista tako lepo za zbunjivanje da je to čudo jedno.
Da ne bi išao „od Kulina Bana“ preporučujem tekst o Rashladnim Tečnostima na blogu.
Ajd' i ja da budem vickast:

3.1. Najbolje rešenje – Glysantin G40! Što, pa ono je na bazi silikata. HOAT najbolje uopšte još bolje za „silikatne“ zahteve. Menjajte … (da li se uopšte menja?) … na 10 godina, bez problema. Po pravilu su ljubičaste boje, ali boju uzmite tek kao orijentaciju. Gledajte originalnu ambalažu i oznake. Odgovara VW “G 12++” standardu (zapravo VW 774-G).

3.2. “Dex-cool”, preporuka je preporuka a fabrička je ona tipa „čik ne sipaj ako smeš“. Odgovara Glysantin G34 i GM 6277M (19 40 650) standardu. Menjajte na 5 godina ili 200-250k km. Nije silikatno – pa šta?! OAT je tehnologije. Po pravilu je fluoroscentne narandžaste boje.

3.3. Glysantin G 05. Da nisu mislili na ovaj tip antifriza kada su rekli “silikatni Dex-Cool”? Ili je samo nevešti prevod? Pa ovo jeste silikatna Rashladna Tečnost. Pripada SOAT grupi (zapravo jedini) iako je šire gledano HOAT iako ne u potpunosti u kvalitetu G40. Primenjuje se pretežno u automobilima američkih proizvođača i kod teretnog programa. Izrazito se naglašava da se ne meša sa nesilikatnim RT (makar i OAT). Po pravilu je fluoroscentne žute boje. Menjajte na … 4-5god. ili 160-200k km. Nije ga baš lako naći na domaćem tržištu pa je više spomenut kao kuriozitet.

3.4. Klasične silikatne RT. Odgovaraju VW “G 11” i kao takve su najpoznatije. Radi se naravno o VAG 774-C standardu koji je obično ide zajedno sa MB 325.0 i BMW N 600 69.0. U Evropi se radi o Gysantin G48 antifrizu. Boja bi trebalo da je plavo-zelena. Menjajte po fabričkoj preporuci (vremenska je opšta za ovu vrstu RT, dok pređeni km mogu biti za druga vozila drugačije dati): 3 godine ili 45000km. Naravno može i nešto više km (pa do 60k km) ali gledajte da vremensko ograničenje ne pređete. Ovo su najjeftiniji antifrizi za zamenu ali na duži rok zapravo najskuplji. Dex Cool možete da menjate dva puta manje puta pa da vam bude jeftiniji. A G40 čak i tri puta ređe.

____________________________________
U principu je bolje da koristite RT spremne za upotrebu naročito ako je ne menjate sami. Većina servisera će sunuti 2-3 litara RT pa preko vodu ili obrnuto, pa em nećete imati pravu koncentraciju em što se to tako ne radi (promešaće se no baš liči na “vandalski čin”). Ako sami menjate RT, malo ćete jeftinije proći sa destilovanom vodom (mora biti dobrog kvaliteta, mada ne mora da bude za farmaciju) i 100% antifrizom. Najbolje je pomešati ih pre dolivanja ili ih mešati kao špricer, bilo istovremeno ili litar na litar – litar po litar. Naravno mešanje pre dosipavanja je jedino ispravno.

Najjednostavnije je da koristite 50-50 mešavinu (ili je takvu napravite). Za klimatske uslove u Srbiji je možda još bolje ići na 55 do 60% vode jer je onda razmena toplote nešto bolja a zaštita od korozije još uvek O.K. No nije od većeg značaja.

RT jeste važan element koji utiče i na trajnost motora. Naravno naročito rashladnog sistema. Ipak, ukoliko redovno menjate RT manje je bitno koji tip koristite. Sigurno da je G40 najkvalitetniji i najnoviji antifriz koji možete da koristite ali ne morate se opterećivati. Uticaj na potrošnju goriva (i ulja) teorijski postoji ali je praktično zanemarljiv. Od proizvođača nema izrazitih favorita, mada je zbog malog uticaja na cenu održavanja vozila bolje ne koristiti (baš) najjefinije RT. Shell bi na primer mogao da ima malu prednost (i pored više cene) ali nije od značaja kao kod ulja. Vodite računa da kupujete od direktnih uvoznika ili iz MP po njihovoj preporuci.

4) OSTALI FLUIDI
Bar ovo nije teško.
Ukoliko slučajno imate automatski menjač (mada koliko mi je poznato nije bilo takvog na našem tržištu) onda je preporuka Chevrolet-a: Esso JWS 3309 ili Total Fluid IIIG. Ono što nisu rekli da može i bilo koji “kršteni” ATF koji ispunjava Dex(ron) III G specifikaciju.

Ulje za servo upravljač je (normalno, i hvala bogu) Dexron IID. Veoma dostupna i jeftina vrsta ulja.

Za kočioni sistem Ševi kaže DOT 3 ili DOT 4, što znači DOT 4, po mogućstvu tzv. “Super Dot 4” mada je bilo koje DOT 4 hidraulično ulje O.K. naročito pouzdanijih proizvođača. Može li DOT 5.1? Može naravno ali nije neophodno. Menjajte na dve godine. Ovo je i opšta i fabrička preporuka. Na 30 hiljada km kaže Chevrolet ali može i neki km više ali izbegavajte vremensko ograničenje. Kočioni fluidi su jako higroskopni (upijaju vlagu). Maksimalno menjajte na tri godine i to samo ako koristite DOT 5.1 ali pri teškim uslovima vožnje prema fabrici (a i prema zdravom razumu) i na godinu dana ili eventualno 18 meseci.

Aveo 1,2 (od 2008.) DOHC 16v, 1206ccm, 62kW (84ks); 1,4 DOHC 16v, 74kW (101ks)

Preporuke su promenjene za motorno ulje i donekle (mada suštinski ne) za rashladnu tečnost. Ostalo je identično prethodnom. Kod kočionih tečnosti postoji napomena na poklopcu rezervoara ovog fluida. Najverovatnije sa napomenom šta je sipano i da se sipa to isto. Kako god, u smislu dolivanja DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 se mogu mešati. Iako do 10% nije ni bitno, svakako da je bolje dolivati isto ili kvalitetnije kočiono (hidraulično) ulje. Na primer DOT 5.1 u DOT 4 a ne obrnuto osim u hitnim slučajevima. Ovde je dobro napomenuti dve stvari: DOT 5 se bazira na sililkonskim uljima i ne meša se sa ostala tri tipa tečnosti, DOT 3 je sada praktično sintetička tečnost (ulje) na bazi poliglikolima kao i DOT 4 i DOT 5.1 ali ipak treba paziti jer postoje (još uvek) mineralne DOT 3 tečnosti ali to su isključivo Citroen-ovi LHM fluidi i lako ih je prepoznati.

Ovde bih obrnuo stvari pa bih počeo od rashladnih tečnosti i sa motornim uljima stavio tačku ni i.

1) RASHLADNE TEČNOSTI
Promenjene su količine RT što je prilagođenje većoj snazi i disipaciji toplote novih verzija motora.
Kod motora od 1,2 litra količina RT je 5,2 litara a kod 1,4 motora 6,3 litara.
Preporuka je praktično ista ali je malo “tolerantnija”. Sada se navodi:
Dex-Cool / Long Life Coolant (LLC)
Šta im znači ona crta (/) voleo bih da sami sebe objasne. Ovako liči na pleonazam.
Kako god, sada je malo jasnije: Dex-Cool i eventualno “crvenko” (G12+).
Malo je nejasno čemu toliki zaokret te praktično distanciranje od silikatnih RT. Dex-cool to nije definitivno a već sam to rekao. Dakle treba vam Glysantin G-34 što baš i nije lako naći. Mislim da Kedara ima Kroon-ov G-34 (“G15” tj. SP15) te bi odatle započeo pretragu.
Kako god, narandžasti Dex-Cool je najbolje što možete da upotrebite i ako ga ikako možete naći koristite baš ovaj tip antifriza. Ovo je OAT antifriz, skoro da bi mogli da kažemo “klasični” OAT. Bazira se na 2-etil heksanskoj (kapronskoj) kiselini (2-EHK ili na engleskom 2-EHA) kao i VW G12+ (Glysantin G30) sa kojim se može i mešati u smislu dolivanja ali naravno ne bez preke potrebe. Čak je i za nijansu kvalitetniji (uslovno iako su jako slični) i dobija preporuku no. 1 a kao alternativa se može uzeti crveni “Al-Protect” po VW TL 774-F (G12 Plus). G12++ (da nema C++ programskog jezika bilo bi uvrnuto ovako smo već svi navikli na ovakve nebuloze) iliti G-40 bi mogao da se koristi ali ga ne bih mešao sa prethodna dva (iako može) i sada već dobija tek mesto broj tri, kao HOAT. Takođe HOAT (sa silikatima) G-05 bi šire gledano ušao u izbor ali kako se on ne bazira na 2-EHA ostaje samo kao eventualnost a ne prava preporuka.
Silikatnih (G11) nema u preporuci i zaista se postavlja pitanje da li su dovoljno dobri i za starije modele motora. Drugo pitanje koje se postavlja je: da li uzimati Chevrolet preporuke ozbiljno (naročito nesuvisle prevode)? Kako su ih dali kao da ih daju neprijatelju a ne cenjenim korisnicima.

Ostajem pri prethodnim preporukama a nove Chevrolet samo potrvđuju redosled preporuke.
I naravno – DexCool (iako nisu objasnili šta je to i naveli standard, što je zaista za kritiku) je zajedniči za oba i sigurno sa njim nema greške.

Dex-Cool ili G12+ (ili ++ ako se za to odlučite) menjajte na 240k km ili 5 godina (fabrička i opšta preporuka) mada može slobodno i na 240k km/6 godina.

2) MOTORNA ULJA
Prvo uputstvo (MY085) po pojavi novih verzija motora je kazivalo:

1. Za 1,2 motor: API SM (ILSAC GF-IV) kvalitet, SAE 5W-30
2. Za 1,4 motor: GM-LL-A-025 kvalitet, SAE 5W-30

I dalje prilično kruto. Makar je precizno i praktično važi sa 5W-30 viskoznu gradaciju.
Količine ulja su povećane i sada iznose: 3,75litara (1,2 motor) i 4,5litara (1,4 motor).
U uputstvu MY10 iz 2009. Chevrolet je konačno rešio da pruži prave podatke u vidu tabele.
Sve pohvale za to a verovatno je ovo postojalo i u servisnim knjigama ali je skrivano od očiju javnosti. Ovo nije bilo baš pošteno prema korisnicima (od kojih se zapravo živi a ne od servisa) i očigledno je bilo motivisano željom da se nametnu GM ili uopšte servisna ulja sa kojima bi se sklopio ugovor.
Ne treba biti Ajnštajn (ili još inteligentnija žena mu Mileva) pa ukapirati (iz preporuke za ATF) da GM ulja (očigledno) prave ExxonMobil i Total. Prave ali za tržišta Zapadne Evrope i Skandinavije. Ne budite naivni, za ovako “jaka” tržišta poput nas sigurno nam sledi neki “Pakistanac” tako da to nikako nije isto.

Da bi znali o čemu pričamo napraviću tabelu po uzoru na original:

Motor Interval zamene Klasa (nivo) kvaliteta Viskoznost (Viskozitet)
1,2 Benzin 1 god./15.000km ACEA A3/B3 ili A3/B4 ili API SM Do -25°C i ispod: 0W-30/40
D0 -25°C: 5W-30/40
Do -20°C: 10W-30/40
Do: -15°C: 15W-30/40
1,4 Benzin 1god./30.000km ACEA A3/B3 ili A3/B4 ili API SM Do -25°C i ispod: 0W-30/40
D0 -25°C: 5W-30/40
E, ovo je nešto ljudski. 5W-30 i ništa drugo, ma nije nego!
Ironično, što je duža (fabrička) preporuka kraća je priča!
Ovo je i logično, jer što ste precizniji lakše je odlučiti i relativno je manji izbor iako je ovde zapravo za 1,2 model povećan zbog većeg dopuštenja u viskoznim kategorijama.
Ne ispuštajte iz vida zahtev ACEA A3 koji traži ulja koja imaju HTHS veći od 3,5mm2/s.
Ovo donekle ogrničava upotrebu ulja u 0W-30 i 5W-30 kategorijama.

0W-30 ulja nisu primarni izbor u klimatskim uslovima kod nas ali jesu za slučaj ekstremista po pitanju niske potrošnje ulja. Mali probem je u tome što je većina ulja koja su ACEA A3/B4 po API standardu tek SL a ne SM mada bi zbog veznika “ili” trebalo da su O.K. Ipak neću to uzeti u obzir (iz “sigurnosnih” razloga).
Ova ulja se nameću kao odličan izbor u prvih 100k km i za (maksimalno) ekonomičnu vožnju, naročito u gradskim uslovima. Ukoliko se uklapate u ovaj profil, bez straha, koristite pre svega ova ulja.
Izbor nije veliki. Apsolutni favoriti su:

1. Castrol EDGE 0W-30 (najnovija verzija, ACEA C2/C3 ali i API SM uz BMW LL-04 i MB 229.51)

2. Addinol Extra Light (ACEA A3/B3/B4; API SM/CF i pre svega GM-LL-A-025/B-025; najbolje po specifikacijama jer ima sve što treba i više od toga; sigurno najisplatljivije ako ne i najbolje)

3. Liqui Moly Synthoil Longtime (API SM/CF; ACEA A3-04/B4-04)

Za normalnu vožnju sa tendencijom manje potrošnje (ali ne kao apsolutni cilj) kao i za štedljivu vožnju posle 100k km naravno da se nameću pre svega (svih) 5W-30 ulja:

Za model 1,2: API SM ulja, još bolje ako su ACEA C3 (ili A3/B4/C3), VW 504.00 nije obavezan ali nije nepoželjan, naprotiv.

Za model 1,4: Ulja po GM-LL-A-025. Još bolje ako su Dexos 2 iako to (naravno) nije obavezno. Dexos 2 (GM dexos2 ™) nije samo za dizel motore nego i za benzinske.

Izbor je u oba slučaja veliki i mogli bi “letnji dan do podne” da ređamo pogodna ulja. Pošto u prvom delu nisam pominjao posebno LM moraću ovde da ih više pominjem (nije zbog drugog) a da bi ipak nešto dao navešću samo neka Dexos2 ulja (sva u 5W-30) sa zvanične GM liste:

Motul Specific Dexos2, Liqui Moly Top Tec 4600, Shell Helix Ultra AG (neizvesno je da li se kod nas može naći), Mobil Super 3000 XE te OMV BIXXOL special C3 i MOL Dynamic Gold.
Iako nije na listi (možda je kasnije na nju uleteo) ne mogu a da ne pomenem Fuchs GT1 Pro Flex.

Dexos2 ulja su i najbolji kandidati da se približite fabričkoj preporuci od 30 hiljada km između izmena ulja kod 1,4 motora.

Za povremenu sportsku vožnju kod novijih automobila i željom da se inače (kada se ne vozi oštro) uštedi nešto goriva, kao i za idealnu zaštitu novijih motora pri normalnim uslovima vožnje koristite:

0W-40 viskoznost.
Za 1,2 motor: se nameće već pominjani “trijumvirat”: Motul X-max, Castrol EDGE Sport i Mobil 1 New Life.
Za 1,4 motor: opet gornja trojka pri čemu Mobil 1 dobija na značaju za normalne uslove vožnje zbog GM-LL-A-025 (ima i B standard) i mogućnosti da se ulje menja na 20-25k km pa i svih 30k km (duge relacije, ugrađen TNG).
5W-40Ubedljiva no. 1 opšte preporuka!
ACEA A3/B4 uz API SM/CF je praktično standard za ova ulja (uz MB 229.3). Ulja ove kategorije ne koštaju puno a mnogo daju. ACEA C3 ulja imaju prednost kod 1,4 motora ili ukoliko želite što duže servisne intervale (20k km ili više, mada i “obična” API SM mogu dogurati dotle makar u 1,4 modelu).
Time ova ulja bivaju ubedljivo NAJUNIVERZALNIJA i mogu se naročito koristiti kod:
a) Sportske vožnje kod novijih i nešto starijih automobila (do 150k km pa i svih 200k km)
b) Motora sa više od 120k km (najbolja viskozna gradacija)
c) Motora sa više od 200k km – Najbolja viskoznost za štednju goriva
d) Novih motora sa manje od 50(100)k km – za teške uslove vožnje
e) Itd.
Izbor je zaista veliki te ne bih navodio sve (ni deo) od više desetina pogodnih ulja.
GM-LL-A-025 ulja praktično nisu 5W-40 ali bi na GM-LL-B-025 trebalo obratiti pažnju pogotovu za 1,4 motor. Da ne nabrajam i izdvajam neka ulja posebno samo mala naznaka:
Prilično jeftina a solidna (te sa “jakim imenom”) 5W-40 ulja sa GM-LL-B-025 su Kroon Emperol i Mobil Super 3000 X1.
Posebno se ističu: Motul X-cess i Fuchs Super Syn LongLife jer pride imaju i MB 229.5 i BMW LL-01 odobrenja.
Posebna priča su (i njima treba težiti i za 1,2 a naročito kod 1,4 motora) 5W-40 ulja sa Dexos2 specifikacijama. Tu je knjiga pala na dva slova. A i ona su klimava, ali boljeg nema. Motul je sigurno na listi ali je zanimljivo da u svojim specifikacijama to ne navodi. Verovatno iz komercijalnih razloga (da ne bi sebi oduzimao tržište Specific 5W-30 ulja)?! Ipak je čudno. Castrol pak nije na listi ali navodi na sajtu i nalepnici baš Dexos2. Dodatni problem sa Castrol-om je što ovog ulja kod nas nema (obratite pažnju: čist EDGE bez TD ili sličnih sufiksa).

1) Motul 8100 X-clean 5W-40
2) Castrol EDGE 5W-40

Bilo bi nepošteno ne pomenuti i Mobil ESP 0W-40 ali njega bi morao da vam neko donese iz USA.

Druge viskoznosti
Priča se sa prethodnim uglavnom završava. Bar u većini slučajeva i ako se ne kalkuliše sa kvalitetom.
Ipak za potpuni pregled treba pomenuti i ostale mogućnosti:

5W-50 za sportske ambicije pri veoma teškim uslovima i visokim temperaturama kao i za srednje teške uslove kod malo starijih automobila koji se povremeno voze sa obrtomerom u crvenom polju.
Osim ranije navedenih Mobila i Repsola setih se još i Addinol-a Super visco MV 0556. Fuchs takođe ima ulje u ovoj kategoriji ali je tek API SL te jeste primenjivo za sportske ambicije ali jer ni 10/15W-40 nisu API SM. Naravno što kraći interval zamene i stariji motor to SM u odnosu na SL gubi na značaju.

10W-40“Legalno” kod 1,2 motora od samog starta. Ovo je za ljude koji štede na ulju a voze normalno ili lagano. Naravno u odnosu na 5W-30 će tu razliku u ceni izgubiti (bar dva puta) na gorivu, kod novijih motora.
Posle 100, 120 a naročito 150k km se kod 1,2 motora nameće kao ulje za normalne uslove vožnje koje je pri tom veoma jeftino. Kod 1,4 motora je O.K. varijanta za motore preko 200k km ili ranije ako se mnogo više vozi van grada nego u njemu.
Naročito je pogodno za ljude koji malo prelaze tokom godine (manje od 12 ili 10 hiljada km). Kod 1,2 i za novije a kod 1,4 bar za motore sa više od 100k km. Iako razlika u ceni između ovih PS i sintetičkih 5W-40 ulja nije velika ne može se ne priznati da za 8000km ova ulja ne mogu da posluže čak i kao celugodišnja.
Zapazite da ovih ulja nema u API SM kvalitetu već da su API SL. Dakle uz skraćene intervale zamene i nežniju vožnju za uslove klime kod nas ovo nikako nije loše rešenje.

15W-40 Znam da će većina zavapiti “šta je sad ovo?!” ali to je ono što jeste i što se često previđa.
Mineralna ulja uz bogat i kvalitetan paket aditiva itekako su upotrebljiva i u modernim motorima. Birajte uvek API SL kvalitet. Posebno su dobra za motore sa više od 200k km (1,2) i 250k km (1,4) gde nisu mnogo inferiorna prethodnim a mogu biti i bolji izbor. Kod mlađih motora (naročito 1,2) mogu biti dobar izbor tokom letnjih meseci iako naravno ne mogu da se mere sa sintetičkim uljima.
Kada se ova ulja zaista (pored tolikih kombinacija sintetičkih ulja) mogu koristiti a da je to opravdano?
Recimo ako vozite u teškim uslovima vožnje a motor ima više od 150k km. Možete u špic leta koristiti ova ulja nekih 5000km a ostatak godine (10-15k km) 5W-40 ili 10W-40.
Nisu posebno dobra za zimske uslove ali kod starijih motora mogu da prođu i za -18°C a to je sve što vam treba. Takođe je moguće kod motora koji troškare ulje (litar do dva unutar intervala zamene) zimi dosipavati 10W-40 ili 5W-40 (naročito PS ali i sintetička) u njih ili pak 15W-40 dolivati u 10W-40 (pa i 5W-40) leti.
Težite što kvalitetnijim mineralnim uljima. Prvenstveno Motul 4000, ali i Total 5000, OMV Classic …
15W-50 je još bolja opcija za leto ili celu godinu za motore koji troškare ulje. Najbolje PS (Motul) ali dolaze u obzir i mineralna (Aral, Castrol, OMV, Selenia …)

INTERVAL ZAMENE
1,2 motor
15W-40: teški uslovi 5000km, normalni uslovi 10.000km, pretežno gradska vožnja 7500km.
10W-40: teški uslovi 7500km, normalni uslovi 12.500km, pretežno gradska vožnja 10.000km.
0/5W-40(standard): teški uslovi 10.000km, normalni uslovi 15.000km, pretežno gradska vožnja 12.500km.
5W-40 (ACEA C3): teški uslovi 12.000km, normalni uslovi 18.000km, pretežno gradska vožnja 15.000km.
5W-30: teški uslovi 10.000km, normalni uslovi 15.000km, pretežno gradska vožnja 12.500km.
5W-30 Dexos2: teški uslovi 12.000km, normalni uslovi 20.000km, pretežno gradska vožnja 15.000km.
0W-30: normalni uslovi 15.000km, gradska vožnja 12.000km.

Za duge relacije i TNG:

5W-40 (ACEA C3 ili Dexos2) kao i 0W-40 sa GM-LL-A-025: i do 20.000km (pa i svih 22.500km)
5W-30 Dexos2 i do 25.000km
Ipak, izbegavajte da pređete više od 20 hiljada km između dve zamene ulja.

1,4 Motor
Uz Dexos2 ili GM-LL-A-025 u 5W-30 viskoznosti i ACEA C3 u 5W-40 viskoznosti:
a) Uz TNG i duge relacije: 30.000km (fabrička preporuka).
b) Evropremium i uvozni benzini, duge relacije: 25.000km.
c) Normalni, mešoviti uslovi vožnje: 25.000km (TNG) i 20.000km (benzin).
d) Pretežno gradska vožnja*: 20.000km (TNG) a 15.000km benzin.
e) Kombinovani teški uslovi vožnje: 15.000km (TNG) i 10.000km (benzin)**.
* bez drugih težih uslova
**posebno su 5W-40 ulja preporučljiva čak i kod novijih vozila

Re: Preporuke oko izbora fluida za Avea 2005.-...

Posted: 21 Feb 2014 21:22
by SLOBANS
Svaka cast za ovaj tekst o uljima. Bacio sam pogled na forum, posto sutra treba da kupim ulje za zamenu u mom Aveu 1.2, i saznao svasta novo. Nikad nisam bolja i konkretnija objasnjena za ovu osetljivu problematiku.

Jedno pitanje, Stalkeru, nevezano za sam tekst i za Chevrolet: ranije sa na par starijih automobila koristio Modricin Long Life 20W-60. U pitanju su bili krsevi sa kojim sam se vozio velikim zadovoljstvom - Polonez 1500 20 godina star i Skoda 110 R coupe nesto mladja (18 godin), i bio sam jako zadovoljan sa tim, stvarno deluje na starim motorima. U Yuga 45 mi je podmladilo u svoje vreme. Prigusi buku, smanji potrosnju ulja, da mu neki nov zivot.

Sad ponovo imam "u ergeli" jednu starinu: Ford Ka 1.3 Endura, sa starinskim Kent motorom, lancem na bregastoj smestenoj u karteru sa XXXXX predjenih kilometara. U njemu je neko fordovo ulje koje su mi preporucili u prodavnici Ford delova, ali mislim da bi masini prijalo neko "gusce" ulje. Radi on pristojno, potrosi mi litru na 3.500 do 4.000km, sto nije puno s obzirom na to da dobar deo toga "proflisuje".

Hteo sam da ubacim u njega Long Life sa kojim imam dobra iskustva, koliko je meni poznato Long Life ima u sebi i silikonskih aditiva, pa malo "zacepi" semeringe.

Posto Ford preporucuje POLUSINTETICKA za Endura motore, mada je Kent nastao jos 1959, kada takvih ulja nije ni bilo, malo sam u zabuni oko toga: da li da predjem na mineralni Long Life ili ne???

Molim te za savet.

Re: Preporuke oko izbora fluida za Avea 2005.-...

Posted: 23 Feb 2014 11:11
by Stalker
Hvala za (pozitivnu) kritiku.
Lepo ste objasnili kako se Long Life Modriča može lepo koristiti i kod kojih automobila.
Sve se to slažem.
Jedino se NE slažem da isto ulje (20W-60) koristite i u Ford Ka, makar i sa Enduro motorom.
Jeste tačno da on vodi poreklo od pre pola veka, ali i za motore iz 60-tih i 70-tih je 10W-40 sasvim O.K. ako ne troše ulje, iako se mogu koristiti i 15W-40/50 ili 20W-50/60 (ovo kod povećane potrošnje ulja).
Taj motor je više puta "dorađivan" pa iako je osnovna konstrukcija ostala ista, promenjeni su materijali, tolerancije zazora i još mnogo šta.
Čak mi se čini da je 1996. startovano sa 10W-40 pa se posle prešlo na 5W-30.
U svakom slučaju treba Vam ulje koje ispunjava skromne zahteve (ACEA A1/B1 iz 1998. ili API SJ, iako je bolje koristiti A1/B1 iz 2004. i/ili API SL). Zapravno norma je WSS-M2C 913B i to je idealno.
Naravno "913C" je unazad kompatibilno i to su kvalitetnija sintetička ulja, ali su (osetno) skuplja.
Kako navodite da je potrošnja ulja (relativno) niska (podnošljiva i u skladu sa prešenim km ali ne prevelika), ne bih menjao (ono što je o.k.).
Ne mora "Ford-ovo" ulje, ali je sve teže naći PS 5W-30 ulje.
Dobro je npr. Havoline Energy.
Možete dolivati 0W-40 (sintetička) ili (još bolje) 5W-40 (sintetička) ili najbolje 5W-40 PS ulja.
Kod povećane potrošnje ulja pređite na 10W-40 ulje (bilo koje, da je bar solidnog kvaliteta) i to je to.
Dakle nije (toliko) problem koristiti mineralno ulje (i u PS je ionako 3/4 do 5/6 mineralnog) ali se ona više ne prave u 5W-30 (bar u Evropi) viskoznoj gradaciji (koja je idealna za Vaš motor, makar i sa xxx.xxxkm).
Od mineralnih je dobar izbor Motul 4000 10W-30 (ACEA A1/B1, API SL) ali je cena možda veća od 5W-30 PS ulja (Ford-ovog naročito), pa je tu pitanje isplativosti.
Dakle, 5W-30 do prvih znakova troškarenja (zapravo motor već "troškari" ulje, ali mislim na prve znake povećanja u odnosu na sad), pa prvo opet 5W-30 uz dolivanje 10W-40 (5W-40 možete i odmah) i kada bude preko 2 litara na 5000km pređite na 10W-40.
I tako do remonta. (eventualno pred sam, 20W-50 ili 20W-60 pa i 25W-60; u poslednja dva slučaja Modriča LL i Shell HX3 K).

P.S.
U pravu ste za dodatne aditive Modriče LL, u tom smislu je dobar izbor i Valvoline MaxLife 5W-30 (pa kasnije 10W-40, možete dolivati u 5W-30 odmah).
Naravno, nije obavezno. (morate naći i original, što kod nas nije baš "prosto k'o pasulj" ("luk i voda")).

Re: Preporuke oko izbora fluida za Avea 2005.-...

Posted: 23 Feb 2014 17:33
by SLOBANS
Hvala na savetima.

Znam da je Kent evolirao po pitanju materijala tolerancija, i sam klipni sklop je menjan par puta, ali predpostavljam (ne mogu da tvrdim, posto tacne podatke nemam), da nije bas tako "tesan" kao savremeniji motori.

Trenutno je u njemu API SJ, a pri sledecom zameni cu se pridrzavati vaseg saveta i sipati 15W-40/50 API SL. Jedino bih pokusao jos sa nekim anti-leak aditivom. Juce sam nasao Winns-ov, i to sa prilicnom mukom, uglavnom u prodavnicama ne znaju sta trazim. Nisam strucnjak za ulja i aditive, u carolije ne verujem, ali predpostavljam da Winns-ov proizvod mora imati neke pozitivne efekte po tom pitanju.

Re: Preporuke oko izbora fluida za Avea 2005.-...

Posted: 24 Feb 2014 10:10
by Stalker
Wynn's aditivi su veoma kvalitetni (mada su malo skuplji od ostalih).
Aditivi za zaptivke su jedni od boljih (uopšte) koji nemaju negativne posledice, sami ih proizvođači maziva dodaju (u ulja za stare motore) a pomažu u situacijama kada se radi o kapilarnom propuštanju a vredi ih probati i kada je zamena zaptivke (uvek najbolje rešenje) skupa zbog velikog posla koji treba obaviti.
Naravno, da koliko god dorađen motor nije baš kao oni koji su konstruisani 40 ili 50 godina kasnije.
Nije vam loš izbor.
Ništa ne fali ni mineralnim uljima (ako su API SL) ali pre svega bi od PS ulja mogli da očekujete najbolje.
10W-40 su sva PS (neka manje neka više),
15W-40 PS ulja (kod nas) imaju: Modriča (Turbo Sint), G-energy (Gazprom), Eneos i Comma.
15W-50 PS ulja imaju: Motul (6100 i 4100) i Shell (HX7 K).
Izaberite po volji. Motor će fino raditi sa viskoznijim uljima i manje će trošiti ulja (koliko manje, teško je reći). Dakle, slažemo se (manje-više).
Pozdrav!

Re: Preporuke oko izbora fluida za Avea 2005.-...

Posted: 22 Apr 2015 09:03
by filjke
Mala pomoć,
Juče sam imao mali problem sa kolima (Chevrolet Aveo 1.2, sedan, 2009 godšte, ali je motor 2008. godište, 1150 cm3, 53 kW), naime popustila je matica na cevi za servo upravljač i iscurelo mi je svo ulje. Na svu sreću na vreme sam primetio, pa sam otišao do najbližeg mehaničara, on je brzo video šta je u pitanju i poslao me da kupim ulje za servo upravljač. Prodavac mi je prodao ATF ulje Dextron III iako sam ja mislio i bio u pravu da treba Dextron IID, zato što sam pročitao tekst o uljima i ostalo mi je u pamćenju, ali nisam bio siguran. Pošto ja nisam bio siguran, on mi je prodao prvo pomenuto, ATF koje mi je mehaničar sipao i rekao da je to to ulje i da nema problema.
Pitanje je da li imam problema, pošto mi je sipano ulje ATF, Dextron III umesto Dextron IID.
Unapred hvala.

Re: Preporuke oko izbora fluida za Avea 2005.-...

Posted: 23 Apr 2015 10:00
by Stalker
Nije problem. Može se koristiti Dex-III za Dex-II zahteve. Jedino je (nepotrebno) skuplje.
Zvanično je D-III unazad kompatibilan i sa TASA (iz 1957.). Kod menjača treba (ipak) biti oprezan jer u (veoma retkim) slučajevima to nije (samo) idealno (mada mora "da radi").
Za upotrebu u servo uređajima nema (ama baš) nikakvog razloga da D-III ne može 100% da zameni D-II. Inače je za Aveo 1.2 (i to godište) preporuka II-D, pa kad se (ako se) planira zamena može da se kupi II-D ATF što je jeftinije.

Re: Preporuke oko izbora fluida za Avea 2005.-...

Posted: 02 May 2016 17:36
by Stalker
Ranije je bilo Castrol-a u 75W-85 pa ga nije bilo, pa je na našem tržištu (Srbije) bilo samo Selenia ulja u 75W-85. Spominjao sam na blogu (još ranije, pa sad (danas) ponovo) u vezi ulja za Opel Astru, a ovo je tek pravo mesto za to. Dakle, najbliže fabričkoj preporuci, ulje je sintetičko (PAO osnova) i umerene cene, tako da ga (zaista) preporučujum za menjače Aveo modela (gde je fabrička preporuka 75W-85):
Ravenol MTF-1 SAE 75W-85
Mislim da se može poručiti i poštom, jer ga baš i nema u široj prodaji, ali ima kod uvoznika Ravenol ulja.
Nije reklama, jer je specifično ulje koje nije lako naći pa sam i u preporuci navodio 75W-80 ili 75W-90 ulja što su ipak (u oba slučaja) alternativna rešenja.
Nije da ne može 75W-90 ili Selenia 75W-85 ali za ovo ulje proizvođač navodi više GM i Opel odobrenja (makar nivoom kvaliteta ulje ispunjava) što je dodatna preporuka za ovo (na domaćem tržištu) praktično jedinstvenog ulja.
Nije loše znati.