Akumulator

User avatar
widanovic
Site Admin
Posts: 384
Joined: 27 Apr 2011 23:29

Akumulator

Post by widanovic »

Posle 4 godine neprestalne gradske vožnje (pali gasi, pali gasi) jutros sam primetio da je akumulator pri kraju. Još je živ ali ne verujem da će kada dođe prava zima sa temperaturama ispod nule biti živ. Da li neko ima neku konkretnu preporuku šta kupiti?
Stalker
Junior
Posts: 58
Joined: 26 Sep 2011 11:49

Re: Akumulator

Post by Stalker »

Prvo (lepo) napisan za Aveo pa mi žao da sad ne objavim. Biće kao dodatak (veći od original teksta).

Za Spark (objašnjenja pod Aveo):

Ukoliko odgovaraju dimenzije za japance (uski a visoki, 187x127x227mm) onda:
1) Varta Blue Dynamic 40Ah, 330A
2) Exide Premium 38Ah, 300A (mora biti jeftiniji od prethodnog inače se ne isplati)

Ukoliko bi da malo uštediš (a ko ne bi):
Energizer Plus 35Ah, 300A (za "japance" koja god da mu je oznaka)
Ovo je zapravo "best buy" za Spark. Ima potrebnu amperažu, "originalni kapacitet", sasvim solidan proizvod. Uzmam da je gore navedena dimenzija ono što treba Spark-u.
Ipak i da navedem alterative ako se mogu "umuvati" veći (standardni, evropski) akumulatori.

Ako su potrebne normalne dimenzije (osnova 175x207mm ili 175x175mm uz visinu 175 ili 190mm):
1) Varta Black Dynamic, 41Ah (ako može stati, jer je 207x175x175mm); 360A (EN)
2) Varta Blue Dynamic, 42Ah (175x175x190mm); bolji od prethodnog ali skuplji; 390A (EN)
3) Exide Excell 44Ah (207x175x175mm); 420A (EN)
4) Energizer Premium 42Ah (175x175x190mm), 390A
5) Energizer Plus 41Ah, 360A

Evo detalja i za AVEO

Iako (otprilike) važi "koliko para - toliko muzike" nije baš ni 100%.
Osim toga mora se voditi računa pre svega o jačini struje pri hladnom startu pa tek onda o kapacitetu (koji je bolje da je nešto veći ali ne mnogo).
Ovo nameće da birate kvalitetnije (skuplje) akumulatore. A uzevši u obzir i način korišćenja automobila, još više vam takvi (skuplji sleduju).
Naravno, lako je kupiti najskuplje (Gel ili AGM tip) ali za to i ne treba savet, već novac!
Nije toliko ni neophodno.
Dolaze u obzir i Bosch (treba naći original što nije nemoguće ali ...) koji je slične ili veće cene od onih koje ću pomenuti (konkretnije), zatim Energizer i Tudor (kao relativno dostupna rešenja) i drugi ... ipak potragu bih završio sa DVA imena:
Varta i Exide.
Sve drugo je na Vašu štetu (ili u kvalitetu za slične pare ili više para koje dajete džabe).

1) VARTA
Proverite koja serija ima garanciju od 40 meseci. To je 4 zime i 3 leta, što je bolje nego 4 leta i 3 zime :-)
1.1. Silver Dynamic 52Ah; male dimenzije (207x175x175mm); 520A (EN)
1.2. Silver Dynamic 54Ah; veće je visine (190mm); skuplji od prethodnog pa nije neophodan. 530A (EN).

1.3. Blue Dynamic 44Ah; 207x175x175mm; 440A (EN); apsolutni favorit, zadovoljava a ima nisku cenu, male dimenzije, ima veliku amperažu (EN) za kapacitet i klasu kojoj pripada (te ceni), bolje će se dopunjavati na kraćim relacijama, itd.
Po meni best buy. Naravno ako se traži (mnogo) bolje od zahteva, treba razmotriti i ostale. I naravno spremiti više para.
ETN broj 544402044.
1.4. Blue Dynamic 52Ah; 470A (EN); 207x175x190mm

2) EXIDE
2.1. Exide Premium 47Ah - mesto dva od svih! 207x175x175Ah; 450A (EN), 207x175x175mm
2.2. Exide Premium 53Ah; 207x175x190mm; 540A (EN); alternativa Silver Dynamic Varta-ma

2.3. Exide Excell; prvo 44Ah (420A) 207x175x175mm pa 50Ah (450A) 207x1‚75x190mm.

3) Za štednju:
3.1. Energizer Premium 44Ah. 440A
3.2. Energizer Premium 54Ah, 530A

Obrati pažnju na način vezivanja (levi, desni) i slično.

P.S.
Nikako da stignem da obradim ulja za Spark ali hoću u sledećih nedelju dana.
Može se iskoristiti tekst o Aveo-u. Naravno kod Spark-ića se može malo i uštedeti (iako ne mora).

Mislim da mnogo ne grešim za akumulatore (ipak sam elektrohemičar).
Tudor takođe dolazi u obzir (Exide-ov brend).
Koncentrisao sam se na Vartu i Exide. Zaista najbolje što možeš kupiti. Ipak, 35Ah nemaju.
Energizer je prilično O.K. to je Johanson Control brend srednje klase i kao takav veoma isplativ.
Plus serija je pak "sredina sredine" te "zlatna sredina". Osim toga ima model sa (baš) 35Ah.
Kapacitet može biti i nešto veći ali ne više od 20% (bolje veći nego manji). teorijski može i više od 20% ali ako se voze duge relacije (više van grada nego u njemu). Ali em nemaš dimenziju em je teži i tako to.

NAPOMENA:
Možda važnije od svega kod akumulatora je kupiti "taze", proizveden ove godine (2011.) a najbolje ne stariji od 6 meseci.
Strogo gledavši olovni akum. imaju rok skladištenja od jedne godine (ili vrhunske serije 18 meseci, a Gel i AGM i cele dve godine). Ipak bolje je ne ići "do krajnjih granica".
Mesečno se olov. akum. prazni 5-10% na sobnoj temperaturi.

Pozdrav!!
User avatar
021
Senior
Posts: 183
Joined: 09 Jun 2011 23:12
Location: Novi Sad

Re: Akumulator

Post by 021 »

Ja sam do sada koristio Black Horse i više sam nego zadovoljan.
Na početku zime (hladnih dana) svake godine ga skinem, očistim kleme, dopunim i po potrebi dolijem destilovanu vodu.
Svaki me je maksimalno služio. :D
Poseti Limundo, ima mnogo dobrih aukcija:
http://www.limundo.com/ref/SasaYU
Stalker
Junior
Posts: 58
Joined: 26 Sep 2011 11:49

Re: Akumulator

Post by Stalker »

Može, nije da ne može. Veoma "rodoljubivo". Šalu, na stranu: dobra im je vrednost za uložen novac.
Činjenica je da su imali "izvozni" kvalitet a da je kod nas bilo malo i lošijih komada (serija), no po mnogim informacijama to je sve više prošlost (ili potpuno) ... Ipak, prvo treba skočiti pa reći hop!
Ako kupite akumulator koji je O.K. (po standardima) onda će vam svaki biti solidan. Razlike među klasičnim tipovima su relativno male (mada postoje).

Naravno da je kod akumulatora sa održavanjem mnogo bitno dolivati redovno (destilovanu) vodu.
Može i bez održavanja sa Somoborcima - White Horse.
Nije baš da su jeftini ali taman, koliko para toliko i muzike.

Za Spark: Black Horse "kocka" (40Ah), evenutalno 36Ah koji je 207x175x175mm. Ili bolje (i skuplje) rešenje, White Horse 42Ah.

Za Aveo: White Horse 52Ah (taman). Black 45Ah je malo "slabunjav" a 55Ah je pak dužine 242mm.

Namerno nisam spominjao i ovu kompaniju (Farmakom) jer onda se otvara "široko polje".
Ostajem da su Varta i Exide najbolje rešenje (uz Bosch). Jesu, skuplji su.
Ako ćemo "srednjim" putem, Energizer mi se čini zaista dobrim rešenjem.
Farmakom Mb je veoma ekonomično rešenje koje može biti O.K.
Monbat je tehnološki još na višem nivou (i odličan izbor u principu) jedino me od jače preporuke odvaća činjenica da su malo "tvrdi" na reklamacije (i da zamene akumulator, samo ako ste jako uporni) i par žalbi nekih poznanika (ili prijatelja) koji su naleteli na "krš". Retko ali izgleda nije nemoguće (kad 70-80% izvoze za Zapadnu Evropu onda im naše tržište dođe malo i malo ga neozbiljnije, izgleda - da ne tvrdim, shvataju).
A imena ima bar još 5-6 pa bi mogli "letnji dan do podne" (ali leto prođe).
Ništa baš i mene zanimaju iskustva jer nije sve do tehnologije, pa čak ni kvaliteta izrade, pa ni do kontrole proizvoda, GLAVNO je kako se koja firma odnosi prema potrošaču. Kako priznaju garancije (kod akumulatora se svede kao za pneumatik, kao da je nema, uvek ste vi krivi) i koliki procenat reklamacija uopšte postoji.
Bosch je npr. sigurno dobra kupovina u Nemačkoj (iako među skupljim brendovima) ali kod nas ništa nije 100%.
Još jednom (i nema me više, bar u ovoj temi):
Pazite da ne naletite na "bajat" akumulator. Onda može i da je "najbolji", neće takav (dugo) ostati.
Stalker
Junior
Posts: 58
Joined: 26 Sep 2011 11:49

Re: Akumulator

Post by Stalker »

Malo više o akumulatorima (u suštini) na:
http://www.cbc.rs/showthread.php?2490-K ... tor/page30
Tamo sam kao expandable malo "proćaskao" sa čovekom iz Exide-a.
Mislim da je zanimljivo.
miki62
Senior
Posts: 255
Joined: 19 Feb 2012 17:12

Re: Akumulator

Post by miki62 »

Da se malo nadovezem na Stalker-a u vezi akumulatora, radi se o boljem razumevanju hemiskih procesa u klasicnom olovnom akumulatoru.
Ukratko, elektrode akumulatora su od olova (ili legure sa Ca, Ag i slicno). Elektrolit je sumporna kiselina, cija koncentracija (gustina) varira u zavisnosti od kolicine vode u kiselini.
Pri praznjenju akumulatora, dolazi do hemijske reakcije razgradnje kiseline, stvaranja olovo-sulfata na plocama i vode.
Voda razblazuje kiselinu, cija gustina opada.
Pri punjenju akumulatora, dolazi do elektrolize vode iz elektrolita, transformacije olovo-sulfata iz elektroda u olovo, stvaranja kiseline uz gubitak vode i povecanje gustine elektrolita.
Kada je akumulator potpuno napunjen, nema vise sulfata koji bi stvarao kiselinu i tada svi H i O atomi nastali elektrolizom vode napustaju elektrode. Tada akumulator "kljuca".
Vodonik (praskavi gas u kombinaciji sa kiseonikom) je lako zapaljiv i eksplozivan. U kontaktu sa plamenom ili varnicom moze doci do eksplozije, naravno, ukoliko je koncentracija u vazduhu odgovarajuca.

Mozda ce nekom koristiti, a mozda i ne, ali mislim da ne smeta, a cim ne smeta, znaci da je korisno. :mrgreen:
Stalker
Junior
Posts: 58
Joined: 26 Sep 2011 11:49

Re: Akumulator

Post by Stalker »

Nije loše.
Samo malo da preciziramo. Negativna ploča je olovna a pozitivna PbO2 (olovo(IV)oksid; ili samo olovo oksid). Kada je baterija (akumulator) pun.
Ranije je aktivna materija nanošena kao pasta a (još uvek akutuelno) posle se aktivna masa lepila na rešetku.
I da ne idemo u detalje, ali osnova elektrohemijske energije koja se koristi je razlika u (Gibsovim) energijama (hemijskim potencijalima) između PbO2 i Pb (što stvara razliku potencijala, električnog).
Malo sam uprostio, ali to je to.
Reakcije punjenja i pražnjenja su iste za sve sisteme koji postoje (ukuljučujući i VRLA).
Ima o tome lepo napisano na Wikipedi-ji pa da ne opterećujem sada nekakvim jednačinama (pa da liči na školu).
Osnove nisu promenjene u poslednjih 150 godina (tačnije 153). Samo su usavršeni procesi proizvodnje i maksimizacija iskorišćenja razlika hemijskih potencijala, te veća praktičnost i prilagođenost različitim primenama (starterske i stacionarne kao glavne).
Od "viskoke tehnologije" nema ni V osim po pitanju mašinstva (proizvodnog procesa). Jeste da gel i AGM deluju kao nešto novo, ali je to samo "ceđenje suve drenovine".

P.S.
Naravno ni motori SUS nisu mnogo bolji (praktično isti princip sa kraja XIX veka i na početku XXI) pa je "našla krpa zakrpu" (baš su lepo uparene tehnologije XIX veka, koje nam prodaju kao nekakvo "čudo neviđeno" a sve već viđeno, uzduž i popreko).
Post Reply

Return to “Spark”